Foder utan färgframhävande ingredienser?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    Foder utan färgframhävande ingredienser?

    Är det någon som har några tips på sådana fodersorter? Jag har precis stirrat mig blind på innehållsförteckningen till diverse fodersorter och noterar att nästan alla innehåller någon form av färgframhävande ingredienser idag. Är det inte det där astaxanthin eller hur det nu stavas så är det spirulina eller caroten... Och räkmixen man köper innehåller alldeles säkert spirulina kan jag tänka mig. Och räkskalen om man gör egen räkmix ska väl också framhäva färgerna va? Men om man kör utan räkskalen kanske?

    Jag fick precis veta att torsk inte var bra att ge som dagligt foder och att det troligtvis var därför jag har haft så mycket alger sista tiden, så nu sitter jag här och letar efter alternativ.
    Hitills har jag hittat Hikari Cichlid Gold, Sera Cichlid Sticks och någon skum störpellets från Tropical, de har inget ämne av de jag känner till som framhäver färgerna. Sedan antar jag att vita mygg och artemia är ok också. Fast artemian är rödaktig... Kan den framhäva färger kanske? Och hur är det med krill? Den är ju också lite rödaktig.

    Kom med tips nu ni som har koll på sånt här. Tipsa gärna om mindre fodersorter, ett av de största problemen idag är att samtliga pellets jag har är för stora för de minsta fiskarna.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    #2
    Vilka färger drar för övrigt spirulina, caroten och det där svårstavade astaxanthin fram?
    Det är främst färgerna gult och rött jag inte vill veta av, blått och grönt kan vara ok om det inte går till extremfall.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1828

      #3
      citat:Jag fick precis veta att torsk inte var bra att ge som dagligt foder och att det troligtvis var därför jag har haft så mycket alger sista tiden,
      Torsk är väl inget vidare foder för grönsaksätande mbunas, men ganska så bra till rovciklider. Att det skulle vara orsaken bakom dina alger tror jag inte en sekund på.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

        Torsk är väl inget vidare foder för grönsaksätande mbunas, men ganska så bra till rovciklider. Att det skulle vara orsaken bakom dina alger tror jag inte en sekund på.
        MVH
        Magnus
        Det handlade om någon slags förruttnelse-effekt eller nåt, typ att det hela tiden var pyttesmå partiklar av rutten fisk i vattnet som varken fiskar eller filter tog hand om och som algerna kalasade på. Hur som helst så har jag inte haft problem med alger innan jag började använda torsken som dagligfoder och det är den enda förändring jag gjort på typ flera år förutom byte av fisk så nog tror jag det ligger något i det personen sa. Fast den direkta orsaken kanske är en haltande filtrering.

        Men struntsamma, vilka lämpliga fodersorter utan färgframhävande ingredienser finns det för små köttätande fiskar? De minsta fiskarna är inte mer än 3,5cm.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • johan eriksson
          Användare
          • May 2004
          • 159

          #5
          Det du söker antar jag är ett foder som gör att fiskarna får samma färger i ditt akvarium som de får av sitt naturliga foder som vilda. De flesta carnivora fiskar äter väl fisk och räkdjur så en räkmix man gör själv innehållande fisk räk och ärtor i varierande proportioner borde väl passa dig perfekt?

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

            #6
            Jo precis så tänker jag, det är jaguarciklid jag har så helst skulle jag vilja att de inte påverkades åt något håll rent färgmässigt då de snyggaste varianterna enligt min mening är de som är vita med ett svart mönster.

            Räkmix har jag provat då jag hade andra fiskar men jag tycker det skräpar ner rätt rejält... Men nu då fiskarna är små så kanske det skulle fungera bra.
            Hur skulle i så fall receptet för en helt animalisk och icke färgframhävande räkmix kunna se ut? Vilka ingredienser förutom räkor och torsk skulle jag kunna stoppa i och hur mycket av varje ingrediens bör jag använda till en dos som räcker en månad vid matning varje dag.
            Och visst är det nu så att skalade räkor inte framhäver färgerna?
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3615

              #7
              citat:Hitills har jag hittat Hikari Cichlid Gold, Sera Cichlid Sticks och någon skum störpellets från Tropical, de har inget ämne av de jag känner till som framhäver färgerna. Sedan antar jag att vita mygg och artemia är ok också. Fast artemian är rödaktig... Kan den framhäva färger kanske? Och hur är det med krill? Den är ju också lite rödaktig.
              Jag kör med såndär stör pellets till mina centralare. Rolle sa att det skulle bara vara för tillväxten och inte alls för färgerna. Jag tycker du ska pröva på det. Den har även 50% protein i sig, så nog blir det fart i dina jaggor.
              Mvh Alex

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1828

                #8
                Stör pellets????
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • October 2003
                  • 3615

                  #9


                  Japp...stör pellets. Proteinrikt för att få maximala längden på firrarna....tror jag.
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • Nyllet90
                    Användare
                    • October 2004
                    • 1133

                    #10
                    [quote]citat:Ursprungligen skickat av tropfrog


                    Torsk är väl inget vidare foder för grönsaksätande mbunas, men ganska så bra till rovciklider. Att det skulle vara orsaken bakom dina alger tror jag inte en sekund på.
                    MVH
                    Magnus

                    haha.. grönskas!! majs o gurka? hehe... jag va bara tvungen o på peka det! sorry
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                    Kommentar

                    • johan eriksson
                      Användare
                      • May 2004
                      • 159

                      #11
                      Jag hjälpte en polare som gjorde räkmix till frontosor och då slängde vi i cirka:
                      1/3 mixad sejfile
                      1/3 hela räkor med skal och allt (Jag tror inte att det lilla färgframhävande som finns i så lite räkor borde påverka speciellt mycket och om det påverkar borde det leda till relativt naturliga färger).
                      1/6 spirulina pellets (detta ska du absolut inte ha utan kanske mixa i lite störpellets för att få bra "tryck i mixen")
                      1/6 ärtor

                      Jag tror att den mixen skulle funka perfekt till dina fiskar samt bara färga litegrann. Om du vill vara riktigt noga kan du ju köra med skalade räkor.

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

                        #12
                        Alexander: Jo jag har den mellanstora varianten av störpelletsen.
                        TROPICAL jest jednym z najbardziej zaawansowanych producentów w branży zoologicznej, linie produkcyjne firmy należą do najlepszych na świecie. Od ponad 45 lat z pasją wytwarzamy produkty najwyższej jakości, które dostępne są już w ponad 80 krajach.

                        Småfiskarna verkar tycka dessa är lite för stora och lite för hårda och man måste typ använda slägga för att få dem i mindre bitar... Men den minsta varianten kanske fungerar, är det den du kör med?
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av johan eriksson

                          Jag hjälpte en polare som gjorde räkmix till frontosor och då slängde vi i cirka:
                          1/3 mixad sejfile
                          1/3 hela räkor med skal och allt (Jag tror inte att det lilla färgframhävande som finns i så lite räkor borde påverka speciellt mycket och om det påverkar borde det leda till relativt naturliga färger).
                          1/6 spirulina pellets (detta ska du absolut inte ha utan kanske mixa i lite störpellets för att få bra "tryck i mixen")
                          1/6 ärtor

                          Jag tror att den mixen skulle funka perfekt till dina fiskar samt bara färga litegrann. Om du vill vara riktigt noga kan du ju köra med skalade räkor.
                          Jo det där kan nog fungera, spirulinan och räkskalen tar jag bort bara för säkerhetsskull, jag är ute efter att dra upp ett gäng stålgrå jaggor den här gången. Tack för tipset, verkar ju skitenkelt.
                          Behöver man gorma med gelatin eller binder sejen mixen som jag har hört att torsk ska göra?
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • johan eriksson
                            Användare
                            • May 2004
                            • 159

                            #14
                            sejen blir som en palt när man mixar den
                            Vi slängde i gelatin bara för säkerhets skull, det är ju aldrig fel med en lite stabilare mix så att det kanske smutsar ner lite mindre.
                            Lycka till med mixandet.

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

                              #15
                              Det låter ju kanon det där, jag gör ett försök.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...