saltvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cybercimon
    Användare
    • February 2005
    • 147

    saltvatten?

    minsta akvariet för saltvatten? tänkte bara ha koraller "levandesten" och någon räka.
    Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
    Sydamerika och Afrika.
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1828

    #2
    Jag har sett ett "kar" på några få cl på nanoforumet.

    Om du skall klara dig utan extern vattenkälla tycker jag att du bör satsa på minst 10 liter.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • November 2002
      • 571

      #3
      ett bra tips är http://www.saltvattensguiden.se/ och titta på nano-tipsen.
      men det gennerella är ju som vanligt ju större desto bättre....
      jag har själv kört ett 105liters saltvatten och det går, men blir som sagt känsligt.

      koraller ska du nog inte tänka på i små burkar generellt men det finns dom som bevisar motsatsen där med.
      Jag har dock haft flera mjukkoraller i 105liter och dom växte så det knakade om dom.
      se till att skaffa iaf. en liten skummare också så ökar nog chansera till framgång.

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1828

        #4
        När mitt 70 liters var klart hade jag 2 olika småpolypiga stenkoraller, 4 mjukoraller, 1 storpolypig stenkorall och 3 stora kollonier av olika kollonianemoner.

        Man behöver ju inte dra på med stenkoraller omedelbart, börja med mjukoraller och kollonianemoner, de flesta vet inte skillnad i vilket fall.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Challe
          Användare
          • December 2003
          • 111

          #5
          cybercimon, om du drar igång ett saltkar så kan du få en mjukkorall som heter Xenia av mig, jag såg att du bodde i Nässjö och det är ju inte så långt ifrån där jag bor.

          Kommentar

          • cybercimon
            Användare
            • February 2005
            • 147

            #6
            tack så mycket "challe"!=) akvariet jag tänkte ha saltvatten i är på112L. jag måste först skaffa nödvändig utrustning, tips gärna. har nu en fluval 3 i akvariet ( är nu tomt) kan man använda den till något?
            Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
            Sydamerika och Afrika.

            Kommentar

            • cybercimon
              Användare
              • February 2005
              • 147

              #7
              behöver man en "sump" och vad gör det om man inte har det, vad spelar det för roll? måste man ha osmosvatten? (jag stavade nog inte rätt)
              Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
              Sydamerika och Afrika.

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1828

                #8
                Sump är bra av många anledningar men inte nödvändigt. Fördelarna är bland andra:
                Större vattenvolym, dvs stabilare vatten.
                Refugium med kräftdjurstillväxt utan predatortryck
                Gömma all ful teknik.

                Utan sump är det bara att sätta tekniken i karet och gömma det så gott det går.

                Osmos vatten är inte alltid nödvändigt, men alltid bra. Allt beror på vad du har för vatten i kranen. Jag tycker att osmosinköp är en väldigt billig försäkring mot dåligt vatten. Här i Växjö strulade vattenverket till det och fick ut stora mängder aluminium i kranvattnet. Detta var bara under en kort tid, men dom som bytte vatten då förlorade all sin fisk. Hade dom använt osmos hade det inte hänt.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • cybercimon
                  Användare
                  • February 2005
                  • 147

                  #9
                  jag har nu betstämt att köpa osmos men jag ska inte ha sump, kan man bygga en sump på något sätt utan att bora håll i akvariet?
                  Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
                  Sydamerika och Afrika.

                  Kommentar

                  • cybercimon
                    Användare
                    • February 2005
                    • 147

                    #10
                    jag vill nog skaffa sump men jag är ej haj på det där med alla koplingar och så =) finns det någon man skulle kunna få hjälp av?
                    Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
                    Sydamerika och Afrika.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...