Hur ofta byta filtermaterial?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    Hur ofta byta filtermaterial?

    Har ett 540 l SA-kar, måttligt befiskat med ett Eheim 2028 pro II som varit driftsatt ca tre månader. Har förstått att många byter filtermaterial nå´n gång i halvåret eller t o m en gång om året. Eller är det bara skumgummit som kramas ur då? Har faktiskt heller ingen aning vad makaronerna eller zeoliten har för funktion. Hm, nåja, det får jag väl ta reda på.

    Men, här är caset: mitt filter står på golvet under akvariet, lite trångt, och när jag häromdagen skulle kolla flödet via "den optiska flödeskontrollen" (en röd kula) så vinklade jag filtret några grader för att se bättre. Då hostade den ut en ordentlig sörja i utblåset och in i akvariet. Dimman lättade dock ganska snart. Överfullt eller normalt? Till saken hör att jag felmöblerade mitt kar inledningsvis med bl a ett gäng eklöv som bottensubstrat vilka mina orange heads har sett till att i finare form säkert hamna i filtret. Frågan är då vad jag ska gå på: flödeshastigheten, någon absolut tidsgräns eller något annat fiffigt ni kan råda mig om? Skjut!
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Filtermaterial bör tvättas om cirkulationen avtagit avsevärt. När man tvättar filteret så är det viktigt att man gör det försiktigt i tempererat akvarievatten. Krama inte mer än nödvändigt, för att inte skada bakterierna.
    Om ditt filter behövs rengöras mer än 2 ggr per år bör du fundera över att skaffa ett större filter.
    Byta ut materialet behöver man inte göra om det inte är fördärvat. Skummgummifilter blir ju slitna med tiden och bör då bytas ut. Makaroner och ehfisubstrat borde ha näst intill evig hållbarhet, jag har aldrig sett någon av de materialen förstöras under normal drift.
    Sen finns det ju en del kemiska filtermaterial, tex aktivt kol, som förbrukas med tiden eller behövs regenereras. Men jag anser inte att någon av dom är tillräckligt bra för att motivera allt jobb det för med sig.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Bra. Det flödar på för fullt och vattnet är så där härligt tefärgat som jag vill ha det. Alltså kan jag fortsätta att sitta i soffan och bara flukta.

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        det som slits mest i mitt 2028 är det vita filtret längst upp. det ska jag byta nästa gång jag gör rent filtret, vet inte om det kan var bättre att ha ett blått där för det vita verkar vara så himla känsligt.

        Kommentar

        Arbetssätt...