Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chiftec

    Diskus

    Ska anlägga ett akvarium med diskus och undrar om man verkligen måste byta lite vatten varje dag eller om det kanske räcker med en gång i veckan. Vart hittar man bra och billiga fiskar i stockholmsområdet ?
    Har en hel del kunskaper om Malawi men inga om Diskusar något som extra viktigt att tänka på vid uppstartande av ett nytt Diskus akvarium. ?
  • Spidde

    #2
    Kolla in på Johan´s sida där får du svar på massor av grejer som man bör veta, men försök att hitta fler sidor om diskus.Jag har själv bara haft diskus i 3 veckor men jag har ett litet vattenbyte varje dag då jag rengör botten från mattrester o skit, om jag har fattat alla rätt så ju mindre fisken är desto mer jobb med vattnet. Men lyssna mer på dom som haft diskus länger än mig. Lycka till.

    Kommentar

    • davide
      Användare
      • december 2003
      • 335

      #3
      JAg byter vatten en gång/ vecka och det fungerar bra för mig.
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

      Kommentar

      • Johan1
        Användare
        • maj 2002
        • 390

        #4
        Normalt brukar man säga att små mindre vattenbyten är bättre än ett sort sällan. Det har lite med att göra om man byter lite vatten varje dag så blir miljön mera stabil, mindre pH svängning, mindre uppbyggnad av nitrater etc.

        Man kan ju i princip byta 300 liter vatten i 300 liters akvarium varje söndag. Skulle då ditt vatten just den dagen ha extra mycker klor kommer du få problem. Byter du dock 40 liter varje dag så blir ju effekten mindre då du bara byter 13% av vattnet varje dag.

        Du vill ha ned pH. Du har 300 liter vatten med pH 5. Då kan du göra ett massivt byte på 300 liter. Det klarar inte fisken. Byter du dock 13% varje dag under 7 dagar kommer du få ett lugnare förfarande som fisken klarar.

        Dåligt exempel kanske. Men det är som du kan inte sova alla timmar på söndagen. Typ man sover 56 timmar i sträck sedan är man uppe i 168 timmar. Du känner dig nog rätt chockad på slutet av veckan. Lite som din fisk mår när du skall göra ditt massvia vattenbyte engång i månaden eller veckan etc. Bara för du är lat....

        Räknad bakvägen. Hur bra pumpar har du? Hur mycket vatten planerar du byta varje månad? Sedan gör du så mycket vattenbyte så att du aldrig byter mindre än 10% mera än 30% varje gång.

        https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

        Kommentar

        • Leopoldi
          Användare
          • februari 2004
          • 1082

          #5
          citat:, ingen uppbyggnad av nitrater etc.
          Jaså???

          Kommentar

          • Johan1
            Användare
            • maj 2002
            • 390

            #6
            Okej du har en nitrat mängd som byggs upp linjärt. Gör du dagliga vattenbyten byggs nitrat mängen upp saktare. Under förutsättning att filtert omvandlar samma mängd nitrat varje dag.

            Kombinerar man det med att varje månad gör 1:1 turnover så får du ut all nitrat. Exempelvis skall man placera yngel i 50 liter eller 250liter om man skall byta 100 liter vatten varje dag. Tja i ett 50 liters för där får man 2 stycken 1:1 turnovers per dag. Och i 250 lites tanken får man kvar viss mängd nitrit etc. Men nu snackar vi ett sällskaps akvarium som man byter kranvatten.
            https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • oktober 2004
              • 531

              #7
              Hej chiftec!
              Akvarieleasing har fina diskus både VF och akvarieodlat!MVH Ann-Mari
              bryggan

              Kommentar

              Arbetssätt...