Kända symptom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Kända symptom?

    Har tänkt odla Ancistrus i mitt 63literskar. Har dock haft lite problem just här. Av 4 inköpta Ancistrusar, har 3 dött och av 6 Pansarmalar finns nu bara 2 kvar.

    De Pansarmalar som dog fick symptomen dålig simförmåga/balans, avkarvade fenor (viket iofs kunde berott på attacker från lekande Paletter...). De var bleka när de dött.
    De Ancistrusmalar som dött kunde jag inte se ngra som helst symptom. De verkade ligga och sova gott på sin plats, tills jag försiktigt plockade upp dem i stjärtfenan och konstaterade "You´re my x-fish!".

    Ett tips jag fick, var att låta akvariet stå och gå utan firrar i 3 dygn. Under den tiden kom jag dock på, att de malar som lever kanske bär på skiten (vad det nu är) och blitt resistenta/värddjur. Då lär det ju komma tillbaks igen!

    Har nu skaffat Aquaferon, men tvekar ngt. Är inte så mycket för att använda mediciner (gör det dock om jag blir tvungen).

    Ngn som känner igen symptomen. Kanske haft motsvarande problem?? Andra "icke-städfirrar" har klarat sig problemfritt.
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Vad har du för bottensubstrat?
    MVH
    magnus

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #3
      Bottensubstrat? Sanden i karet tror jag är engelsk sjösten, ca 1-4 mm (var det det du menade?).
      Kom även på att jag inte sköljt sanden efter det att jag fraktat hem akvariet i somras. Har inte torkat rutorna, men väl sköljt sanden (samt växter/rötter) i kallvatten nu.

      Kommentar

      • mek
        Användare
        • januari 2005
        • 540

        #4
        Ingen som vet, eller har ngn misstanke?

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Lekande paletter + 4 lekmogna Ancistrus ar ratt mycket. Ancistrusarna riskerar att ha ihjal varandra. Paletterna riskerar att ha ihjal pansarmalarna, atminstone om de ar nyislappta. Aven vattnet kan vara problemet. Jag tror mer pa en miljoorsak an pa sjukdom, sa jag skulle lata bli att medicinera. Fast det ar alltid svart att saga varfor X antal fiskar dott, sarskilt pansarmalar dar allt kott ligger inuti en "benkatong".

          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • mek
            Användare
            • januari 2005
            • 540

            #6
            Insåg också att det är risky att låta Ancistrus och Paletter leka i samma kar, så jag flyttade Paletterna. Vad Pansarmalarna beträffar, så började dessa dö bort redan i mitt tidigare 160literskar (misstänker halvdan fiskkvalitet från zoobutiken). De 2 som är kvar är lite fenbitna, men lever väl.

            Skulle ngn av dem stryka med framöver... då kanske jag medicinerar ändå. Om båda lever vidare, testar jag att lägga dit en Ancistrushane!

            /Magnus

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 1159

              #7
              Om du har egen brunn kan det bero på koppar i vattnet, en bekant till mig kunde omöjligt få sina malar att överleva tills han installerade ett vattenfilter som gjorde så att kopparn inte löstes ur ledningarna.
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • mek
                Användare
                • januari 2005
                • 540

                #8
                Menar du att både Pansar -och Ancistrusmalarna dog hos din kompis? Aj f-n! Har dock inte egen brunn (bor i radhus . Dessutom har jag idag 5 högst levande Ancistrus (varav vilka 1 finns i tilltänkt akvarium).

                Under senaste halvåret har jag skaffat 8 sådana, varav vilka 3 överlevt (gemensamt för dessa är att jag köpt dem på en och samma zoobutik.... tillfällighet?).

                Under senaste veckorna har jag dock skaffat 2 till (från privat håll) som gör mina Malawiyngel sällskap. De lever och mår gott
                Vill försöka undvika känslan av att utsätta ngn mal för fara när jag sedan lägger i en som "make" till singelhonan.

                /Magnus

                Kommentar

                Arbetssätt...