När man talar om trollen :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattiz
    Användare
    • februari 2005
    • 108

    #16

    Var hemma om på middan för att bla. ringa vet. Tog en titt på de små discusen och upptäckte att den ena har en vit "tagg" ca:0,5-1mm som sticker ut på den övre fenan... började kolla upp det och kom fram till att det kan vara Lernaea och läste att man kan bara ta bort den parasiten med en pincett. Svårt att medicinera bort. Så nu sitter man här och funderar på hur jag ska kunna plocka bort den??? Har jue inte så stor vana av det precis. Ska jag bara plocka upp discusen och hålla den i handen och plocka bort med pincett? Hjälp tack

    Just det glömde jue säga att jag prata med affären där jag köpt dem och de sålde Aquafuran till mig och sa att det skulle hjälpa? Men detta var innan jag upptäckte det nya idag.
    Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

    Kommentar

    • Mattiz
      Användare
      • februari 2005
      • 108

      #17

      Finns det ingen som har erfarenhet av det???
      Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #18
        Hej.
        Låt tagen(masken) vara ifred den försvinner av sig själv när fisken har kommit tillrätta.Aquafuran är den mest cancer framkallande med. som finns så undvik hudkontakt.Hade själv aldrig användt den typen av med. när det finns Flagyl vilken ger ett säkrare resultat.
        MVH Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • Mattiz
          Användare
          • februari 2005
          • 108

          #19

          Tackar då låter jag den sitta...

          Hmmm.... hudkontakt det lät inte bra jag stoppa ner armen i karet för att rätta till pumpen??? Nu blev man lidda rädd jue...
          Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

          Kommentar

          • Mattiz
            Användare
            • februari 2005
            • 108

            #20

            F*n Mats du får inte skrämma upp en så... var jue tvungen att ta reda på hur pass farligt det var och så farligt var det inte om man inte blir utsatt för det varje dag i flera år... och man tvättar givetvis händerna.

            Ska hämta flagyl imorgon och pröva med det

            Ska man bara lägga i hela pillan (400mg / 50L vatten) och låta den ligga i karet i 7 dagar? Om jag fattat det rätt?

            Tar tacksamt emot info om hur jag ska gå till väga med flagyl behandlingen.

            Tack än en gång.
            Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #21
              Hej.
              Lös upp den i en burk med vatten från akvariet,är svår lösta och sprid ut i akv.Öka syresättningen och höj tempen.Du kan läsa i det tidigare beskrivningar som finns utförligare.
              MVH Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Mattiz
                Användare
                • februari 2005
                • 108

                #22

                OK ska göra så Men hur länge klarar de att gå i hög värme 34-36?

                Just nu har jag 34 i karet.
                Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                Kommentar

                • Mattiz
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 108

                  #23

                  Hittade svaret långt om länge på hur länge de kan gå i ca:35 grader ca: 2v

                  Men... gäller detta även små discus 5-6cm?


                  Stort tack för hjälpen till alla.

                  Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                  Kommentar

                  • Mattiz
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 108

                    #24

                    Haj igen

                    Nu har jag läst och läst och läst och även tagit ut en semester dag från jobb för att kunna bota mina discus...

                    Nu återstår bara 3 frågor som jag inte har blivit klok på.

                    1. När jag har i flagyl ska man då ha 400mg / 50L vatten i under 7 dagar eller ha i 1 pilla 400mg om dagen under 7 dagar?

                    2. Ska jag ha släckt i karet under dessa 7 dagar?

                    3. Ska jag ha 35 grader under 7 dagar eller längre?

                    Tack igen och hoppas det inte varit för mycket besvär
                    Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                    Kommentar

                    • Mats
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 804

                      #25
                      Hej.
                      Har du två hundra liter vatten blir det 4 st.piller trehundra liter vatten 6 st.piller och det gäller 7 dagar,inga piller varje dag, sedan vatten byte och ny behandling om det behövs.
                      2 Ja.
                      3Ja.
                      MVH Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • Mattiz
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 108

                        #26

                        Tackar för det

                        Glömde en fråga hur gör man med mat under tiden det är jue små discus 5-6cm?
                        Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                        Kommentar

                        • Mats
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 804

                          #27
                          Hej.
                          När du har sjuka fiskar(hög temp.) så får man mata försiktigt så att det inte blir några rester kvar.Om fisken äter så skall den ha mat.Typ artemia mygg.
                          MVH Mats
                          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                          Kommentar

                          • Mattiz
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 108

                            #28

                            Tackar.

                            Har nu påbörjat kuren, så vi får se hur det har gått om 7 dagar...

                            Kommer hålla kontakten här om det är någon som är intresserad av hur det går

                            PS. Kommer ni på något som vi glömt så bara skriv en rad, är jue ny på denna behandling :/

                            Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                            Kommentar

                            • Mattiz
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 108

                              #29
                              Hej.

                              Nu har de gått i karet med flagyl i 35 graders värme i ett dygn och kan säga att de är inte mörka längre Nu är de jätte ljusa "vita" med sina svarta ränder... De äter fortfarande inte, de jagar och busar med varandra lite, den vita "taggen" har blivit mörk?, på den ena så är det en vit fläck på ytter kanten på fenan och fläcken börjar gå sönder/trilla av?... Har inte sett någon avföring än. Ser ut som om de letar mat på botten ibland men när jag testar att mata så äter de inte har provat olika sorters och det blir samma sak... (Jag plockar upp maten igen). De har avsöndrat något slemmigt som trillar av dem? De fäller in ena gälen och trycker samma sido fenan mot kroppen.

                              Där är släckt i karet men de får belysning från rummet har läst lite olika om detta bla. att man ska bara ha släckt i karet och vissa skriver att man ska täcka över karet med en handuk så att det blir helt mörkt men hur blir det då med den regäla genom luftningen?

                              Lika så gäller om man ska ha i filter median eller inte? vissa säger att flagyl gör ingen skada på de goda bakterierna och vissa säger att man ska plocka ur filter median?

                              Tackar så mycket.
                              Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                              Kommentar

                              • Mattiz
                                Användare
                                • februari 2005
                                • 108

                                #30

                                Nehe ingen som hade fler tips å råd

                                Fiskarna lever än iaf å är mörka men inte lika mörka som från början det är det ända som hänt sen igår...

                                Konstigt att ingen har haft samma problem och att ingen har varit nybörjare Tänk så många som föds med full kunskap om akvarie...

                                Skulle varit kul å se om man blir medlem i klubben om man får mer/bättre hjälp då... tycker det lutar på de hållet. men men kanske har tur...

                                Men det är klart att det är inte så lätt när man först läser typ "man behöver inget vattenberedningspreparat" och en stund senare läser "Du måste ha salt och vattenberedningspreparat"

                                Lycka till å tack för mig...
                                Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...