Temperatur för Jordätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_720
    Användare
    • november 2003
    • 368

    Temperatur för Jordätare?

    Hej på er...
    Jag vill tacka er alla som gett mig råd i avseende Sydamerikanska ciklider. Jag har nu anpassat min 720 liters akvarium till ett Amazonasbiotop akvarium med rötter och Biltemas blästersand.
    Akvariet är belyst med 3 st lysrör samt två spottar...
    Nu väntar jag bara på att få släppa i mina Jordätare i slutet på veckan. Fas - 2 i jakten på det perfekta Sydamerikakaret..
    Men jag tänkte kolla med er i avseende temeraturen på vattnet?
    Jag har nu 26 grader räcker det för Jordätare (Geogaphus Orangehead)och såg på "forumet" att 27 var optimalt.
    Eller skall jag investera i en till Doppvärmare?
  • jordätaren
    Användare
    • februari 2005
    • 51

    #2
    Nej 26g är perfekt, många jordätare som Tuppkammciklid vill till och med ha ner mot 23g på vintern.
    Rasmus Ljungqvist
    540lit sydamerikaner
    54lit yngelkar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oi...us Akvariesida

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      26 räcker väl kanske, fast en 150-200 W doppvärmare kan ju vara bra ha i fall att. Om inte annat så för att hjälpa till att värma upp vid delvattenbytena.
      Anders L

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        mitt ligger mellan 26-28 beroende på tid på dygnet på natten 26 o dagen 27-28

        Kommentar

        • Micke_720
          Användare
          • november 2003
          • 368

          #5
          Va bra!
          Då är det bara låta karet gå ett par dagar till och vänta till den stora dagen! Då dessa små firrar kommer hem.
          Jag har en 100 wattare som sitter i en av btn-modulerna som stöd värme. (kanske klenaste laget).

          Kommentar

          • Nyllet90
            Användare
            • oktober 2004
            • 1133

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av anli

            26 räcker väl kanske, fast en 150-200 W doppvärmare kan ju vara bra ha i fall att. Om inte annat så för att hjälpa till att värma upp vid delvattenbytena.
            Menar du att du häller i kallvatten vid delvatten bytena eller?
            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #7
              jag byter alltid med någon grad under det som är i karet, vaför kan jag nog inte förklara mer än att fiskarna verkar gilla det, samt den gamla "myten" att det finns mer skadliga kemikalier i varmt vatten ur kranen än kallt.

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

                citat:Ursprungligen skickat av anli

                26 räcker väl kanske, fast en 150-200 W doppvärmare kan ju vara bra ha i fall att. Om inte annat så för att hjälpa till att värma upp vid delvattenbytena.
                Menar du att du häller i kallvatten vid delvatten bytena eller?
                Nej, jag har en liten skvätt varmvatten... bara så att det inte är svinkallt. Tempen går ner från 27 till 24,5 ungefär. Byter ca 500 liter vatten per vecka (33% av 1500)
                Anders L

                Kommentar

                • figge
                  Användare
                  • juli 2004
                  • 112

                  #9
                  Hej!

                  Jag har 28 och det verkar dom trivas bra med. De har lekt två gånger på 3 månader

                  Kommentar

                  • wenger
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 233

                    #10
                    Nackdelen med starka doppvärmare som är mycket överdimensionerade för akvariet är ju att om den går sönder så kan den göra vattnet i akvariet väldigt varmt fort. Råkade själv ut för det en gång och när jag vaknade och tittade på fiskarna så var alla döda p.g.a att det var superhett i vattnet. Hörde i nån affär, kommer inte ihåg vilken, att dom rekkomenderade att man hade två mindre till stora akvarier så att risken för såna saker ska minska. Jag förlorade fisk för några tusen och det var ju mindre roligt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...