Bukvattensot??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shamstar
    Användare
    • januari 2005
    • 36

    Bukvattensot??

    Hej jag har ca ett dussin malawi i mitt akvarium. För ett par dagar sedan så började först min Ahli hane att matvägra och ställde sig så gott som stilla på samma ställe (det mörkaste mest skyddade hörnet i akvariet) och sedan började min Aulonocara baenschi hane med samma stil.

    Igår när jag kom hem ca 4-5 dagar efter att börjat matvägra så var Ahli hanen död. Den hade svullen mage tyckte jag (med min ringa erfarenhet).

    Min A. beanschi hane har jag nu fångat in och släppt ner i en nätkasse så jag kan hålla koll på honom. Jag provade med att mata honom med både lite pelltets och räkmix idag och igår, men han "sniffade" bara lite räkmixen utan större intresse.

    Resten av fiskarna i akvariet verkar pigga och glada och är ständigt hungriga precis som jag vill ha dem.

    Kan det vara bukvattensot eller nått annat, hur smittsamt är bukvattensot för andra fiskar?
    Jag har läst att dåliga vattenvärden, stress och fel mat kan vara orsaken till det. Men hur vet man om maten är fel, kan räkmixen legat för länge i frysen?
    Hur bör jag gå tillväga med allt?
    Mvh Shamim
    /Shamstar
  • MagnusL
    Användare
    • januari 2004
    • 326

    #2
    Bra läsning:

    Magnus Lovgren

    Kommentar

    • shcolsson
      NCS Medlem
      • januari 2005
      • 256

      #3
      Jag hade exakt samma symptom i somras på mina VF P.Tawnilatus sp "Makonde", Copadichromis sp. Blue Chini och några Aulonocaror.
      Tyvärr slutade historien med att de dog allesammans. Men precis som du var de flesta invånarna fria ifrån sjukdomen. Efter det slutade jag att mata med pellets för att helt gå över till räkmix och någon gång får de flingfoder. Sedan dess har djuren varit friska.

      Jag hoppas du får bukt på dina problem och dina fiskar frisknar till.
      Experience is something you get right after you need it.

      Kommentar

      • Shamstar
        Användare
        • januari 2005
        • 36

        #4
        Okej förstod jag det rätt? De som hade symtomen dog allesammans, men det fanns andra i akvariet som inte var dåliga och de överlevde.

        Blev lite förskräckt när du skrev att "ALLESAMMANS DOG".
        Gjorde du nått annat?
        ex. en massa vattenbyten, salta, rättade till dåliga vatten värden?
        /Shamstar

        Kommentar

        Arbetssätt...