Bra diskusbutik i GBG-området

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cim

    Bra diskusbutik i GBG-området

    Hej!
    Vet ej om detta är rätt placering av mitt inlägg, ber om ursäkt om det är felaktigt och nån kanske kan flytta det så det hamnar rätt?

    I vilket fall som helst, jag ska skaffa diskus för första gången i mitt liv och undrar därför vilka butiker i GBG-området som kan rekommenderas. Kan tänka mig att åka cirka 10 mil.

    Jag vill ha diskus av bra kvalité (friska, kraftiga och med bra utseende)och kan tänka mig att betala för att få tag i bra fisk, men självklart vill jag inte betala överpriser.

    Jag har hittills besökt Trop akvariefiskimport, Ciklidleken i Lerum och Herkules. Tänkte besöka Gubbero zoo för att ta mig en titt. Vad tycker ni om dessa butiker? Har jag missat någon? Kanske bör jag ta mig en titt på Nols ciklidhobby (rätt namn)? Kanske även Diskus-Varberg kan vara nåt?

    Tacksam för er hjälp!

    MVH Cim
  • Johan1
    Användare
    • maj 2002
    • 390

    #2
    Vf köper jag på Trop akvariefiskimport, Svante är en känd och duktig oldare. Jag har aldrig köpt av honom i hans affär. Dock när han odlade i sin lokal där hemma. Gubbero zoo.
    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      citat:Vf köper jag på Trop akvariefiskimport, Svante är en känd och duktig oldare.
      Är det Svante som har trop eller är det någon annan? Han som har trop har som du säger mycket fin vf, men om han odlar själv borde han väl ha mer fin odlad också?
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Svante har Gubbero Zoo, inte Trop.
        Tony Englund

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          OKI, tack. Tyckte att det var ganska så konstigt att man hade bra vf för att man är en duktig och känd odlare.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Danne
            Användare
            • juni 2004
            • 17

            #6
            Tänkte bara säga om du tycker det är ok att åka till trollhättan så rekomenderar jag stavre zoo grymt bra diskus prisvärd och frisk.Bor själv i GBG men tvekar inte en sekund vart jag skall åka om jag börjar med diskus igen

            MVH Daniel

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Lerum (Nya Ciklidleken) är bäst på diskus tycker jag, utan tvekan. Nol, Herkules, Trop och Gubbero har en del, men kan inte jämföras med Lerum.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • wofflan
                NCS Medlem
                • september 2003
                • 660

                #8
                Svante som har Gubbero zoo har även en del Diskus som han köper in från Tyskland, alltså inte bara egenodlad.
                Kolla runt vad de olika har inne eftersom det varierar rätt mycket.
                Att ta en sväng till Nol tycker jag absolut att du skall göra.
                Mvh Fredrik

                Kommentar

                • plåtis
                  Användare
                  • juni 2002
                  • 212

                  #9

                  är ett ställe du kan kolla in.
                  Lasse.H

                  Kommentar

                  • divestuff
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 16

                    #10
                    jag skall åka till diskus-varberg ikväll, om vädret inte blir värre. Vill du åka med så skicka ett mejl på min zoonensida.

                    Kanske lite kort varsel men det kan ju vara kul för dig å se vad han har för något, vet att han har varit i tyskland i helgen. //peter

                    Kommentar

                    • Cim

                      #11
                      Hej!
                      Tack för era svar!

                      Till Divestuff: Tack för det vänliga erbjudandet, men tyvärr har jag inte varit på nätet förrän nu(18.54)och det är väl lite sent och så har jag inte nån barnvakt. Men det hade varit kul att se deras utbud.

                      Kan nämna att jag tog vägen om Gubbero idag, Svante själv var inte där, men hans fru var mycket hjälpsam och trevlig och jag fick förtroende för dem. De hade inte jättemycket inne, men det skulle komma en sändning med "red scribble" från Stendker (om jag inte missuppfattade) i dagarna samt att de hade fler ungfiskar hemma i färgen "Golden candle" av egen uppfödning. Dessa fiskar fann jag mycket tilltalande.

                      Eftersom jag sett positiva uttalande om både Svante och Stendker tänkte jag att det kanske kunde vara nåt.

                      Om någon dessutom kunde förklara skillnaden mellan "red turquoise" och "red scribble" skulle jag bli glad! Tycker ju att dom ser likadana ut?!?[?]

                      Ska se om jag kan klämma in ett besök på Nol också, tittade på Stavres hemsida och bilderna var trevliga.

                      MVH Cim

                      Kommentar

                      • Johan1
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 390

                        #12
                        Jag känner Kaj och Svante. De tar samma diskus från Stendker i tyskland. Samma med honom i Trollhättan tar fisk från stendker. Samma sak att ni kan besöka Tony om ni är i trollhättan han odlar mycket diskus.

                        Stendker har otroligt fin fisk. Så det enda som spelar roll är hur långt man vill åka och betala. Jag har köpt vild av Trop som fungerar bra.
                        https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                        Kommentar

                        • Niklas Olsson
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 1156

                          #13
                          citatamma sak att ni kan besöka Tony om ni är i trollhättan han odlar mycket diskus.
                          Länk till hans sida: http://www.tonysdiskus.cjb.net/ Antar att det är honom du menar Johan1...
                          //Niklas

                          www.nofoto.se
                          Nofoto på Facebook
                          ____________________________________

                          Kommentar

                          Arbetssätt...