Genetisk defekt hos Pigeon Blood diskusar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl Weinberger

    Genetisk defekt hos Pigeon Blood diskusar

    Hej,
    med anledning av att det i CB ofta visas olika odlingsformer och korsningar av diskusar utan några direkt kritiska kommentarer, tänkte här jag kort berätta om en intressant artikel i det senaste numret av DATZ nr. 10/2002.

    I artikeln skrivs det att man har fastställt att diskusar av Pigeon Blood stammen har en genetisk defekt. Samma sak gäller alla andra korsningar som har uppstått ur den stammen. Pga. den genetiska defekten kan diskusarna inte styra de svarta kroppscellerna över hela kroppen, någonting som i sin tur leder till en följd av problem för fiskarna. Bl.a. kan de inte anta den för diskusar karaktäristiska skräckfärgning, likaså kan de inte förmedla sin stämning via förstärkning eller avmattning av sina färger till andra diskusar. Mest problematiskt är dock att de inte kan ändra sin färg vid parningen och inte heller senare genom en mörkare kroppsfärg locka till sig ynglen. Som en följd av detta klarar ofta diskusar av Pigeon Blood stammen inte av att föda upp sina yngel normalt.

    Vid sidan om dessa tydligt optiskt iaktagbara defekterna tror artikelförfattarna att det eventuellt kan finnas andra huddefekter, som man ännu inte har undersökt.

    Liknande, om än inte så grava problem, ska finnas inom Snake Skin och Blue Dimond stammarna också.

    Hälsningar,
    Calle

  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Är detta förvånande.
    I naturen är det enbart ett fåtal procent av ynglen som uppnår vuxen ålder När alla som är genetiskt svaga sovras bort. Men vi akvarister ger fisken så optimala förhållanden att även många genetiskt svagare klara sig. Detta gäller väl i princip för all hemmaodling oavsett om det handlar om för fiskart. Alltid bra vatten, god tillgång till mat, medicinering vid behov samt befriandet av andra predators.
    När man sedan hör om hormon, penicillin samt sulfa behandling används som rutin hos stora leverantörer så kan det ju bara gå åt detta hållet.

    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      Kan inte förstå att färgavlade diskusar är så populära. Då det gäller övriga ciklider eftersträvar de flesta "seriösa" akvarister ju vackra naturfärgade exemplar. När det gäller diskus verkar det bara vara hur konstiga de ser ut som räknas. Många av de odlingsformer som finns till salu är ju, enligt min mening, inte vackra på något vis. Då man sysslar med att ta fram nya varianter är det ofrånkomligt att man skapar problem av den typ som beskrivs i startinlägget. här beskrivse defekter som är lätta att iakta på "utsidan", vi vet mindre om de effekter aveln har för fiskens övriga funktioner.
      Sådana fiskar vill inte jag ha i mina akvarium. Jag vill ha fiskar som är naturligt färgade och framförallt beter sig naturligt. Jag ser det som märkligt om vildfångat då ska vara mitt enda alternativ till de Ghost marlborogh dimond fiskar som verkar dominera all odling.
      Jag har ännu inte sett hjärtformsdiscusen i våra svenska butiker men med den inställning som finns bland dem som håller diskus är det väl bara en tidsfråga innan dessa missfoster kommer hit.

      Inte det sakligaste inlägget kanske men ändå.

      Mvh

      olof

      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Carl Weinberger

        #4
        Hej,
        jag håller helt med. Tyvärr verkar många inte bry sig speciellt mycket om denna problematik. Personligen tycker jag det är synd att CB inte kan inta en mer art- och vildformsbevarande attityd i de artiklar som skrivs av medlemmar i redaktionen. Här tycker jag att DATZ tex. har en inställning som är betydligt sundare. Trots att de ekonomiska intressena i Tyskland säkert är mångdubbelt större än i Sverige (och DATZ trotsallt är en kommersiell tidskrift) lyckas man hålla en betydligt mer kritisk inställning till fenomenet med avelsformer etc.

        Jag ville med mitt inlägg ovan ge ett ytterligare argument till varför man verkligen bör se över hur man förhåller sig till de allehanda avelsformerna som förekommer, speciellt inom diskus-industrin i Asien.

        När Kjell Fohrman sedan lovprisar den senaste hybriden mellan två sydamerikanska ciklider som vacker, visserligen med brasklappen att man må tycka vad man vill om detta, kändes det väldigt olustigt. Jag tycker det är synd att man från CB:s sida inte intar en mer kritisk hållning.

        Hälsningar,
        Calle

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #5
          Hej!

          Olof:
          Du har helt rätt i att det inte var ett sakligt inlägg!
          Kommentarer som:
          "men med den inställning som finns bland dem som håller diskus är det väl bara en tidsfråga innan dessa missfoster kommer hit", tycker jag är lite väl generaliserande, men nog om detta!

          Jag håller discus i mitt akvarie hemma, i detta finns 4 st "Red Pigeon", samt 5 st "Red Turquoise" Pigeon discusarna är uppfödda på Kitti farms, de övriga är svenskodlade.

          Jag tycker personligen att mina Pigeonblood är vackra fiskar, dessutom är de tåliga mot sjukdomar mm.

          Jag håller med dig om att färgvarianterna är utflippade i många fall och att det inte får gå så långt som med exempelvis slöjstjärtar och andra avarter.
          Problemet är att om du går till en butik för att köpa discus idag så hittar du väldigt få viltfärgade discusar till vettiga priser. Om min akvariehandlare hade haft odlade "Heckel" till salu för samma priser som Pigeonblood hade jag köpt det men odlarna ute i världen är inte intresserade av att ta fram dessa eftersom den svenska marknaden är för liten. Tyskland och USA verkar dominera discusmarknaden idag och det vi kan köpa i Sverige styrs av vad de vill ha.
          Svenskarna verkar vara ganska sunda akvarister jämfört med många andra länder, men som sagt var så bryr sig inte "Kitti discus farms" om vad vi vill ha för vi är en sådan försvinnande liten del av deras omsättning.

          Istället tycker jag att de svenska odlare som odlar på viltformerna skall ta sitt ansvar och sälja till rimliga priser och inte de fantasipriser som förekommer bland svenskodlad discus.

          Fram för viltfärgade discusar till kokurrenskraftiga priser.

          Inte heller ett sakligt inlägg, men det var iallafall långt!

          // Magnus



          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Bilbo
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 1159

            #6
            Hoppsan vi skrev visst samtidigt, så Carl fick med andemeningen lite i det jag skrev!

            // Magnus

            // Magnus Arvidsson

            Kommentar

            • Carl Weinberger

              #7
              Hej Magnus,
              du pekar på ytterligare ett problem. Synd att utbudet i Sveriges akvariebutiker skall styras till stor del av priset. Framförallt eftersom de otroligt vackra vildformerna av diskus förtjänar sin plats i varje diskusakvarium. Utan att själv någonsin ha hållit diskusar, måste jag tillstå att de rör sig om fantastiska djur, som förtjänar bättre än att inavlas till guldfiskar...

              Hälsningar,
              Calle

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #8
                Hej!

                Verkar kanske dumt att bara instämma men jag måste ändå göra det. Jag tycker också att diskusen är en fantastisk fisk.
                Det är oftast sk "nybörjarfiskar" som blir utsatta för färg och kropps modifiering. Därför tycker jag det är konstigt att just discusen som ju knappast är en sk "nybörjarfisk" har blivit så utsatt för modifikation.
                Då det gäller afrikanska ciklider är man mycket noga med att skilja på fiskar av olika geografisk härkomst (men av samma art) sammtidigt köper att man korsar färgvarianter och ev arter vilt då det gäller discus. Märkligt tycker jag.

                Mvh

                olof



                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • odilou
                  Användare
                  • april 2002
                  • 308

                  #9
                  Olof skrev:
                  >Det är oftast sk "nybörjarfiskar" som blir utsatta för färg och >kropps modifiering. Därför tycker jag det är konstigt att just >discusen som ju knappast är en sk "nybörjarfisk" har blivit så >utsatt för modifikation.
                  >Då det gäller afrikanska ciklider är man mycket noga med att skilja >på fiskar av olika geografisk härkomst (men av samma art) sammtidigt >köper att man korsar färgvarianter och ev arter vilt då det gäller >discus. Märkligt tycker jag.

                  Tja, jag vet inte jag. Att det inom malawi-kretsar betalas stora summor för MC/OB-fiskar pekar väl på ungefär samma sak - folk tycker inte att naturen gjort sitt jobb tillräckligt väl.

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #10
                    Vad är det som gör OB/MC till onaturligt? Nog för att det förekommer färre OB/MC i naturen, men det är ju ändå naturen som skapat dem.



                    mvh

                    Tony Lejvell
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • odilou
                      Användare
                      • april 2002
                      • 308

                      #11
                      Det var kanske en lite dålig formulering det där. OB/MC förekommer ju självklart i naturen, men morfen är väl långt ifrån lika stabil där? Vad jag förstår har man tagit fram stammar där i princip all avkomma får denna i naturen högst ovanliga teckning..? Tilläggas bör att jag inte är någon malawi-man överhuvudtaget.

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • september 2002
                        • 43

                        #12
                        Talar man om genetiska defekter eller om genetiska varianter? Skillnaden är väl tämligen stor. En fisk med genetiska defekter borde väl inte föröka sig som ju faktiskt dessa olika varianter ändå gör.

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1823

                          #13
                          Hej!

                          Utan att vara genetiker skulle jag vilja påstå att en genetisk defekt inte på något vis behöver ha med fortplantningsförmågan att göra. En färgvariant av en fisk är ju egentligen inte alls en genetisk defekt om den inte som i ursprungsinlägget innebär att övriga funktioner försämras.

                          Tycker föressten att OB/MC fiskarna också är rätt fula men de är ju som nämnts inte framavlade färg varianter utan naturligt förekommande avvikelser. Jag vet ej om de är att jämföra med albinism eller vad, jag är som sagt ingen genetiker.

                          Mvh

                          olof


                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • Carl Weinberger

                            #14
                            Hej,
                            synd att ingen från redaktionen av CB blandar sig in i den här debatten. Finns det någon policy från NCS vad avser framavlade färg- och formförändringar. Ev. har detta diskuterats till leda från redaktionens sida, men i så fall skulle jag bara vilja bli upplyst om var jag kan hitta uttalanden eller NCS:s policy ang. detta.

                            Hälsningar,
                            Calle

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • september 2002
                              • 43

                              #15
                              Vår ordförande är ju insatt i mycket. Kan du inte kommentera detta?
                              Själv tycker jag nog fortfarande att man borde skilja mellan defekter och varianter. Någon genetiker är jag inte själv utan har bara gått en grundutbildning i detta till min examen men det var ju ett tag sedan och mycket vatten har runnit under broarna sedan dess.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...