O.Ventralis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    O.Ventralis

    Vid min senaste fiskleverans "råkade" jag få med mig en stoooor påse med Ophthalmotilapia Ventralis "M´toto" Som malawi odlare har jag ingen större erfarenhet av dessa spännande ciklider, någon som har erfarenhet av arten? Dom går nu tillsammans med en grupp Frontosor, andra lämpliga invånare t.ex, storlek på karet just nu 375 l.
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    har för mej att cutekíd (bland flera) kan Ophthalmotilapia, har själv haft O."Boops" (heter den så?)för många år sen och va ja minns så var dom ganska enkla i sina krav gällande foder vattenkvalite mm, däremot bör den ha ganska stora akvarium för hannen tar stora revir och sen så bör den få dominera i akvariet,tror att den kan vara känslig för andra arters dominans
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Opthalmotilapia är ganska aggressiva mot varandra men grymt vackra . Att ha dem med frontoosr tror jag inte är någon höjdare men vad vet jag. Jag har 1+1 O.nasuta med 7 c.furcifer och ett par c.leptosoma i en 375:a och det fungerar ganska bra.

      Ett tips kan nog vara att ha dem i ett eget kar ifall du vill ha lek av dem. Det förutsäter fock att du har några stycken, annars får du ha lite fantasi och komma på en bra medinnevånare. Du borde diskutera detta med någon mer sandciklidkunnig person.

      Läs artiklar om ventralis och nasuta här på ciklid.se eller i dina gamla ciklidblad (om du har några) och sök gärna på webben om Opthalmotilapia ventralis så får du upp ganska mycket information.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Jag provar ett annat forum.......

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8597

          #5
          Morjens
          Lite sent svar kanske, såg inlägget först nu. Ophthalmotilapia ventralis är definitivt en av mina favoriter. Har två varianter, Kalambo och Kabangu, den sistnämnda vet jag inte vad det är för något, har inte hittat nån ort med det namnet på någon karta över Tanganjikasjön. Men en nordlig variant är det, hannen går i grått-silver med svarta teckningar, antagligen lite åt M´Toto-hållet. Kalambo-hannarna är ursnygga, lysande ljusblå med en ljus grön-gröngul fläck på huvudet.

          Ventralis är den minsta av Ophthalmotilapia-arterna, så den klarar sig antagligen med ett medelstort akvarium, alltså från 500 liter och uppåt. Hannarna blir aggressiva med åren, så det lönar sig att ha en grupp på minst 15 st för att aggressionerna skall spridas på fler individer.

          Jag har inte lyckats få yngel av honor som går med de andra fiskarna, utan jag har varit tvungen att flytta honorna. Det lönar sig inte att göra det i början av ruvningen, för då spottar de lätt ut romkornen och tar inte upp dem igen. Mot slutet av ruvningen ser man tydligt ynglens ögon genom honans tunna strupsäckshud, så då vet man att det är dags. Ophthalmotilapia är skygga och nervösa fiskar så det gäller att fånga och flytta honan försiktigt, helst på natten när fiskarna sover.

          Ventralis äter alger och detritus (dvs. skit), så räkmix och spirulinaflingor har fungerat bra för mina fiskar. De äter mest hela tiden, så det vore bra att mata lite men ofta, om man kan.

          Lämpligt sällskap i akvariet tror jag sillciklider är. Har även Julidochromis ornatus i samma akvarium, det verkar gå bra.

          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Jag har hittat Kabangun och en eventell "lättare förstådd" fångstplats- Longolo.


            Vad jag förstått så är det denna och jag kan ju säga att jag är minst sagt imponerad. Den är skitsnygg! Tänk om man kunde få tag på sånna.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8597

              #7
              Hej
              Robin, hur vet Du att detta är Kabangun? Är verkligen intresserad av detta eftersom jag har ägnat en hel del energi åt att försöka få reda på vad det är för en firre jag har. Inte ens AM i Örebro, varifrån mina fiskars förfäder kommer, visste annat än att de köpt dem från Burundi.

              Kul att Du gillar den. AM i Örebro har dem inne, enligt senaste lagerlistan.


              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Tack för svaren! Att dom går ihop med frontosor verkar bara drabba frontosorna själva Jonas, dom måste nog bli lite tuffar när det är matdags trots sin storlek, måste hålla med Mickael W, dom är mycket glupska och tuffa av sig och man får mata med mindre bitar och oftare istället för annars blir frontosorna utan mat, jag kommer att flytta gruppen till ett lek akvarium så fort honorna har tjockat till sig ordentligt, sen är det bara att köra igång " rutinerna " så får vi se vad som händer. Jag brukar låta mina honor gå ca 3 veckor innan jag plockar ut dom och flyttar dom till förlossnings avdelningen där dom får spotta av egen maskin, när så är gjort får dom gå ca 2 veckor och vila och äta upp sig innan jag flyttar tillbaks dom till gruppen igen.
                Tack igen!

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  Mikael W: Jag sökte på Kabangu och fick upp den här fisken. Fick nyss ett mail ifrån en kille som haft kabangu och sa att den endast var snarlik. Vore kul om man kunde bekräfta bilden på något sätt.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8597

                    #10
                    Hej
                    Surfade lite till och det jag hittade ledde till en (miss)tanke. Kabangu är kanske inte alls en plats, utan eventuellt ett personnamn. Och då blir man ju inte klokare på varifrån varianten kommer.

                    Mina har inte något gult annat än äggfläckarna.

                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #11
                      Då finns det ju en chans att det kan vara den jag länkade till eller?
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      Arbetssätt...