vattenprover

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shamstar
    Användare
    • januari 2005
    • 36

    vattenprover

    Jag undrar bara om man ska ta och testa vattenvärdena (kh,ph mm) är det så att man måste köpa ett specifikt prov för varje test? De kostar ju över 100kr st!!!!
    Eller finns det nått annat alternativ med kanske all in one.
    Jag letar inte bara efter det billigaste utan jag vill ha det bästa.
    Några förslag ....vad använder ni??
    /Shamstar
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det skall finnas för runt 60-70kr med. Sedan finns det testkit med lite olika tester i, de kanske är billigare per test.

    Jag som har rift-afrikaner använder i stort sett bara nitrittestet. Det gör jag när jag startar nya kar. pH och KH ordnar sig själv med bikarbonat lixom...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Shamstar
      Användare
      • januari 2005
      • 36

      #3
      Jag har malawi, vad är det som jag bör hålla koll på???
      /Shamstar

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Precis som zaphi säger: Du behöver bara mäta nitrit vid uppstart och inget annat. KH och PH löser sig själv med bikarbonat, så det behöver du inte mäta.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          #5
          håller fullt med ovanstående talare....
          I början håller du koll på nitriten (dropptest), och när karet är stabilt, kommer du inte ha problem med detta! pH och kH = bikarbonat. Vill du kan du i början kolla av pH, så ser du att du ligger på en rimlig nivå. En DAM-struma med kalkgrus i filtret är super för att hålla pH på bra nivå!

          Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          Arbetssätt...