En liten fundering... (filtervatten)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Beffe

    En liten fundering... (filtervatten)

    Har nu haft igång mitt 40 l Kakadua-kar i exakt en vecka, allt är frid och fröjd och alla verkar trivas med karet (inklusive mig själv ).
    Hade nu tänkt göra det första vattenbytet och filterrengörningen.
    Så jag satt och funderade lite, vad jag har förstått så sitter mycket av de nyttiga bakterierna, i filtret? Skulle man inte kunna göra så att man gör ett enkelt durkslag, sätter det över sin fina akvarietspann och sedan kramar ur filtret över durkslaget? På så sätt borde ju/väl bakterierna komma igenom med vattnet medans skiten lägger sig på tyget? När man har kramat ur filtret ordentligt så rengör man det sedan ordentligt under kranen. Sen häller man tillbaka vattnet som fanns i filtret, ner i karet. Vad tror ni om detta?
    En annan sak, hur många % av vattnet ska jag byta? 30% kanske?
  • imported_n/a
    Användare
    • juli 2004
    • 428

    #2
    Det är väll så att i vattnet fins det inte så mycke nyttiga bakterier, utan det sätter sig på filtermatrialet. men varför ren göra filtret redan efter en vecka?

    Kommentar

    • Beffe

      #3
      Aha!
      Jo, jag har ett sånt där litet filter som drivs av en luftpump, så jag misstänker att det kan behöva en liten rengörning nu. Men jag kanske bara ska nöja mig med att byta lite vatten för nu?

      Kommentar

      • davide
        Användare
        • december 2003
        • 335

        #4
        filtret bör du inte rengöra fören det blir för lite cirkulation i akvariumet.
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Ett filter rengör man bara när det kraftigt avtagit i cirkulation. Om detta händer mer än 2 gånger om året bör man ta sig en funderare på ett nytt filter. Behövs det mer än 4 ggr per år så måsta ett nytt filter till. Att tvätta filtret är alltid en stressfaktor för fiskarna som varar i ca 3 veckor. Att då utsätta dom för det oftare än nödvändigt är onödigt.

          Själv har jag filter som gått i 1 år utan rengörning, misstänker att dom går 1 år till innan några akuta behov av tvätt uppstår.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          Arbetssätt...