Böcker ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vomera
    Användare
    • juni 2004
    • 102

    Böcker ?

    Vad för bra böcker finns det skrivna om CA ciklider igentligen ? Har letat arslet av mig och funnit noll, nada och zip. Om det finns några var hittar jag isåfall dom ?
    Jag känner till Ciklidboken av Ad konnings och kommer förmodligen införskaffa den, men ge mig en bok om endast CA med god o skön läsning så kommer jag ropa och skrika högt o skutta av glädje !
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Har inget tips på bok förutom Aqualog Southamerican Cichlids III och i den är det i princip bara bilder, men den här webbsidan har all basinfo du behöver om centralare.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • oktober 2002
      • 405

      #3
      "Cichlids of North and Central America " av Donald Conkel (t.f.h. TS-184)

      Kommentar

      • Adamanteus

        #4
        Skriv gärna dit ISBN nummret också, så blir det lättare att söka rätt på böckerna.

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • oktober 2002
          • 405

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Adamanteus

          Skriv gärna dit ISBN nummret också, så blir det lättare att söka rätt på böckerna.
          ISBN 0-86622-444-0

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            Dessa böcker har varit till stor glädje för mig.

            Cichlids from Central America, Ad Konings, ISBN 0-86622-700-8

            Cichlids of North & Central America, Donald Conkel, ISBN 0-86622-444-0

            Amerikanische Cichliden II Grosse Buntbarsche, Wolfgang Staeck/Horst Linke, ISBN 3-923880-17-0 (det finns en nyare variant av denna med fler sidor, min är från 1985)

            och så har vi favoritboken framför alla andra

            Die Buntbarsche Amerikas band 1, Rainer Stawikowski/Uwe Werner, ISBN 3-8001-7270-4
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Vomera
              Användare
              • juni 2004
              • 102

              #7
              Vart har du köpt böckerna ?

              Kommentar

              • Lundensis
                Användare
                • mars 2004
                • 2262

                #8
                Jag fick tag på en bok som behandlar sötvattens- och kustlevande fisk från Belize, dock inte bara ciklider. Det är mer en artbeskrivningsbok med nycklar skriven av David W. Greenfield och Jamie E. Thomerson. Den innehåller inga fotografier, men väldigt bra svart/vita teckningar. Den kostar dryga 500 kr på adlibris.se.

                Fishes of the Continental Waters of Belize. ISBN: 0-8130-1497-2.

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #9
                  citat:Vart har du köpt böckerna ?
                  De 3 första har jag köpt hos zoohandlaren (i mitt fall Sandby ciklid), den tyska favoritboken fick jag faktiskt av Motaguensis (som också skriver här ibland men det var ett tag sedan nu).
                  Jag var faktiskt på gång att beställa den från akademibokhandeln, men turligt nog behövdes inte detta. Annars har också Akvarium West den i Danmark (det var där jag såg den först). Boken är som sagt på tyska men är man någorlunda bevandrad i språket så är den klart läsvärd och man hittar mycket matnyttigt i den.
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10
                    citat:Vart har du köpt böckerna ?
                    De 3 första har jag köpt hos zoohandlaren (i mitt fall Sandby ciklid), den tyska favoritboken fick jag faktiskt av Motaguensis (som också skriver här ibland men det var ett tag sedan nu).
                    Jag var faktiskt på gång att beställa den från akademibokhandeln, men turligt nog behövdes inte detta. Annars har också Akvarium West den i Danmark (det var där jag såg den först). Boken är som sagt på tyska men är man någorlunda bevandrad i språket så är den klart läsvärd och man hittar mycket matnyttigt i den.

                    De andra böckerna är faktiskt inte dåliga de heller utan riktigt bra.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    Arbetssätt...