Sjuk Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nille_Pe
    Användare
    • september 2002
    • 121

    Sjuk Diskus

    Hej!

    En av mina diskusar, en vildfångad brun c:a 12 cm hög är sjuk. Normalt vistas han i ett 350 l kar tillsammans med en något mindre diskus och 7 st ungdjur av diskus. Jag har även fyra praktbotior, ett gäng guppy, tre platy, två corydoras och fyra ancistrus.
    Temperaturen är 29 grader och pH är cirka 6,5. Vattenbyte sker var fjärde dag med cirka en fjärdedel.

    Jag misstänkte att han hade drabbats av gälparasiter och bjöd därför hem en erfaren akvarist för att hon skulle kunna hjälpa mig med var det var som var fel och med lämplig medicinering.
    Det första jag gjorde var att sätta diskusen i ett enskilt akvarium där jag tillförde jodfrittsalt och ökade temperaturen till c:a 34 grader (kunde inte få upp den högre). Jag fick sedan höra att man inte skulle ha salt i akvariet och ordnade då så att fisken fick vara i ett akvarium med höjd temperatur och utan salt.

    Diskusen blev inte bättre och jag tog kontakt med denne personen igen och hon trodde att anledningen till den kraftiga gällandningen orsakades av att diskusen var stressad p.g.a ensamhet.
    Därför skulle jag placera han i 350 l akvariet, med förhoppning om att han skulle lugna ner sig.
    Han gjorde dock inte det utan fortsatte flämta och sluta äta. Jag försökte få han att äta pellets, flingfoder, röda- och vita mygglarver, dafnier, oxhjärta och levande vattenloppor. Han kom alltid fram och smakade på maten (som hans kamrater åt med god aptit) men han spottade alltid ut den.

    Jag tog därefter kontakt med en akvariehandlare och berättade historien så långt. Jag fick då tipset att jag skulle höja temperaturen i 350 l akvariet, då han förhoppningsvis skulle bli bättre då. Så var dock inte fallet, jag fick upp temperaturen i 33-34 grader och hade det så i 5-6 dagar men ingen förbättring skedde.
    Jag sänkte därför temperaturen igen till 29 grader. (Temperatur ökningen och minskningen skedde under några dagar).
    Diskusen började nu bli ordentligt smal och matvägrade fortfarande samtidigt som han hade börjat flämta uppe vid ytan.

    Efter samtal med akvariehandlaren igen sa han att jag skulle försöka medicinera med Myxacin i enskilt akvarium. Jag gjorde detta under 6 dagar men inge förändring har skett. Han äter inte nu heller (smakar inte ens). Han har blivit ordentligt smal.
    Jag har nu sedan tre dagar medicinerat med Sterazin.
    Vad jag kan se har ingen förbättring skett. Det har däremot börja komma ut ett vitt/genomskinligt sekret ur gälarna.

    Jag vet inte vad jag mer kan göra efter den här medicineringen.
    Det kanske är bäst att inte utsätta han för något mer lidande utan jag kanske istället skulle avliva honom? Detta har trots allt skett under två månaders tid, så det är inget "vecko projekt".

    Är väldigt tacksam för tips!
    /Nicklas


    //Nille

    Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
    www.vaaf.se
  • petrol
    Användare
    • juli 2002
    • 167

    #2
    Jaa du.. Du verkar ha gjort det mesta. Och det är ju bra.

    Vad jag har funderat på under dagen är att om Sterazinen inte hjälper så kanske det ursprungliga problemet är mage/tarm?

    Om du nu går i samma tankar som jag så se om du kan få tag på Hexa EX (finns på gibbon om din akvriehandlare inte vet).

    Eller har det fastnat något i gälarna? (grus, mat, jod)

    Eller kanske nitrit som frätt på gälarna, ja det var långsökt..

    Lycka till
    Mvh Petter

    Mvh
    Petter
    Nu med ett 3 meters revakvarium

    Kommentar

    • Nille_Pe
      Användare
      • september 2002
      • 121

      #3
      Hej Petrol!

      Tack för ditt svar!
      Det kan mycket väl tänkas att det är eller var fel i magen/tarmen.
      Hur som helst så dog han inatt. På ett vis känns det tråkigt när man verkligen har försökt gjort allt för att han ska överleva. Men samtidigt känns det väldigt skönt eftersom det inte längra var "samma" fisk som jag en gång införskaffat.

      Tack än då för dina tips och hoppas att allting går bra med dina fiskar!

      /Nille

      //Nille

      Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
      www.vaaf.se

      Kommentar

      • martinsdiskus

        #4
        Hej!
        Om du har svårt att bestämma vilken sjukdom det kan vara kanske min symptomnyckel kan vara till nytta. Se på http://hem.fyristorg.com/diskus/

        Hälsn
        Martin

        ML

        Kommentar

        Arbetssätt...