Sanden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ovsor
    Användare
    • januari 2005
    • 55

    Sanden

    Tjena. Ove heter jag o har ett par funderingar över Biltemas blästersand. Jag vet att tråden har varit ett par gånger men ingen har tagit upp det jag tänker på, nämligen,
    1, Hur är den när man slamsuger?, vanligt grus följer ju med upp en bit i röret, men aldig in i slangen.
    2, Är den kompakt som havssand är på en badstrand eller känns den porös i vattnet?
    3, Vilken färg har den ungefär?
    4, Kallas den också för "silversand" eller är det ngn helt annan sand?
    Ni som har denna sand kan väl dela med er av era erfarenheter,jag skall starta upp ett 400l malawikar i dagarna men har beslutsångest över vilken sand jag skall välja. Har 3 kar hittills med bara engelsk sjösten i olika dim.

    Ove
    Ove
  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #2
    1. Den kan följa med i slangen om man suger direkt nära botten. Å andra sidan lägger sig skiten ovanpå istället för att sjunka ner mellan kornen som det gör i gruset.
    2. Den sätter sig efter ett tag och blir lite fastare.
    3. Ljusbeige skulle jag säga, men beror mycket på belysningen i karet.
    4. -

    Själv är jag väldigt nöjd med sanden.

    Kommentar

    • ovsor
      Användare
      • januari 2005
      • 55

      #3
      Tackar för väldigt snabbt svar Hasse. Jag var faktiskt på Biltema idag men blev konfys då dom även hade en svartfärgad sand. En påse hade läckt lite o när jag tog det i handen så gnistrade det lite "metallic" om den. Undrar om det är ngn metall i den?
      Nåja, jag köper nog den vanliga, funkar det inte är det ju ingen större förlust mer än jobbet.
      Ove

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        har varit en ivrig förespråkare för vit sand (korall/dolomit) men har nu ändrat åsikt efter att ha sett ett akvarium med just biltemas sand som faktiskt är mycket snyggt
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • april 2002
          • 880

          #5
          ovsor, det svarta du såg kallas inte "blästersand" utan "blästermedel" och består av aluminiumsilikat.
          Troligen inert men jag är inte 100% säker.

          Kommentar

          Arbetssätt...