Rostig sten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crillo
    Användare
    • september 2002
    • 31

    Rostig sten

    En del säger att man absolut inte ska ha sten med lite rost på, andra säger att det bara är att vända den sidan ner mot gruset om man tycker det ser illa ut, vad gäller egentligen?
  • Jonas.
    Användare
    • april 2002
    • 142

    #2
    Hej.

    Jag tycker man ska undvika stenar med rost på, inte för utseendets skull utan det påverkar vattenkvaliten.
    Det finns så mycket sten utan rost så varför välja de med rost ?

    Mvh// Jonas.

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • april 2002
      • 581

      #3
      Jag håller med Jonas att det är onödigt att välja en sten med rost, rost innebär ju metall och detta bör man undvika att placera i akvariet.

      David
      David

      Kommentar

      • supermick
        Användare
        • maj 2002
        • 151

        #4
        i början förstod man inte det där med att stenar kan verkligen döda fisk ! plockade sten som bara attan i början.. funkade bra gjorde det . tills jag hade en mass död i ettt guppykar som jag har tänk mig att odla rovmals mat i! allt härörde från en liten sten som var så vacker.. men ack så illa ! 35 st gick första vändan. trodde det varit för varmt den dagen ( dottern glömde ljusarmaturen på en varm dag i sommras) så jag skaffade 35 st till å dom gick samma öde till mötes 1 vecka senare. under den tiden vet jag att tempen aldrig översteg 25 grader så det börjades funderas å en massa folk rådfrågades
        nu efter all natursten tagits bort frodas fisken igen det skumma var ju att fisken levde 1 vecka . hur pigga å friska som helst sen innom 12-13 timmar dog allihopa. dom hade ätit bra,sett hur pigga ut som helst

        hej hopp i plurret
        hej hopp i plurret

        Kommentar

        • Crillo
          Användare
          • september 2002
          • 31

          #5
          Det där lät inget vidare, gissa vem som blev orolig nu.. Den mesta stenen har jag plockat vid en havsstrand, var inne på att köpa sten men de som fanns i butiken jag var i var så små.

          Kommentar

          • Jonas.
            Användare
            • april 2002
            • 142

            #6
            Hej.

            Jag plockar all min sten till mina akvarium ute i naturen, det man ska tänka på är att tvätta noga innan man lägger i dom i karet.

            Mvh// Jonas.

            Kommentar

            • supermick
              Användare
              • maj 2002
              • 151

              #7
              Tvätta stenarna hade jag gjort och skållat dom åxå. spelar ju inte så stor roll hur mycket än du tvättar dom om det finns metaller i dom . tyvärr dom kommer fälla i åratal. men visst kan man plocka i naturen. om man e 100% säker men då jag inte är geolog så köper jag mina nu förtiden. Det finns ju fler fördelar med att köpa. vikten i mitt kar sjönk nog med 100 kg minst (troligtvis mer )

              hej hopp i plurret
              hej hopp i plurret

              Kommentar

              • Rickard
                Användare
                • april 2002
                • 727

                #8
                Jag plockar all min sten i olika stenbrott där dom har legat skyddade mot föroreningar. Man kan också leta i rullstensåsar. Där är de också skyddade. Man bör undvika sten från åkrar mm. för de har blivit utsatta för allehanda gödsel och bekämpningsmedel.

                M.v.h.
                Rickard
                M.v.h.
                Rickard

                Kommentar

                Arbetssätt...