CA för de med rätta virket

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    CA för de med rätta virket

    Känn er utvalda ni håller CA-ciklider!
    Ni är bara 7,8% av ciklidakvaristerna enligt ciklid.se nuvarande röstning.
    Bra siffror, vem vill vara mainstream?
    Anders L
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    citat:Bra siffror, vem vill vara mainstream?
    Möjligtvis när man har yngel att sälja
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av anli

      Känn er utvalda ni håller CA-ciklider!
      Ni är bara 7,8% av ciklidakvaristerna enligt ciklid.se nuvarande röstning.
      Bra siffror, vem vill vara mainstream?
      hehe sant... dovii eller?
      Anders L

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • oktober 2002
        • 405

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av anli

        Känn er utvalda ni håller CA-ciklider!
        Ni är bara 7,8% av ciklidakvaristerna enligt ciklid.se nuvarande röstning.
        Bra siffror, vem vill vara mainstream?
        Ja inte är vi många som sysslar med CA. När man besöker zooaffärer önskar man ibland att det var Rift-ciklider som fångat ens intresse,f-n
        vad "Riftfolket" har att välja mellan. Själv blir man glad om man mot förmodan kan hitta en en Eldbuk.

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          The chosen few!
          Anders L

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            citat:hehe sant... dovii eller?
            Japp, har blivit av med 70 st, men har fortfarande ca 50 kvar. Men de blir nog mat till de andra stora.

            citat:När man besöker zooaffärer önskar man ibland att det var Rift-ciklider som fångat ens intresse,f-n
            vad "Riftfolket" har att välja mellan.
            Dessutom så har de en viss förmåga att placera fiskarna i golvhöjd när de äntligen har kommit in i affären.
            Det senaste exemplet var en affär i Malmö som hade fina jaggor inne i en hyfsad storlek (10-15 cm).
            Givetvis placerade i golvhöjd tillsammans med papegojciklider i alla möjliga färger (när kommer den första papegojcikliden som blinkar?), i karet ovanför så gick det en del skabbiga tropheus som verkade ha utgånget bäst före datum.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Vomera
              Användare
              • juni 2004
              • 102

              #7
              Typiskt att du ska bo så långt bort Jinnarparen, annars hade jag köpt en tio stycken av dig.

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • oktober 2003
                • 3615

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av anli

                Känn er utvalda ni håller CA-ciklider!
                Ni är bara 7,8% av ciklidakvaristerna enligt ciklid.se nuvarande röstning.
                Bra siffror, vem vill vara mainstream?
                Här uppe i luleå är det väl bara jag och FI som har centralare?
                Mvh Alex

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • oktober 2002
                  • 405

                  #9
                  Många gånger är handlarnas attidyd till CA köpare minst sagt märkligt.
                  När jag köpte ett par "Jaguarer" för några dagar sedan "haglade råden" typ "du vet väl att du inte kan ha dessa tillsammans med guppy eller platy","du måste ha klart för dig att dom äter upp alla växter",etc.
                  När jag har varit med kamrater som handlat Malawi är bemötandet på en helt annan nivå (Chilumba hit och Red Top dit),inga förnumstiga råd då inte.
                  Visst är det bra att ge råd men..... (han skulle bara veta att jag har ett fullt planterat CA-kar,kanske inte helt biotopriktigt med växter men vad f-n, det är kul).

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    Måste ge min lokale akvariehandlare (akvariehobby Uppsala) en liten eloge. De har faktiskt försökt att ha lite "vanliga" centralare sista tiden: Nics, mulispinosa, saijca, röd å gul eldbuk, jack d och sånt. Bra försök i all fall, för det verkar inte vara någon fart på åtgången...
                    Problemet är annars att det verkar vara svårt att hitta kvalitetsex, det känns ibland som det är samma gener som snurrar runt sen 70-talet på CA marknaden
                    Anders L

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      Om de bara skulle placera ut bilder på fullvuxna fiskar på karen så skulle de sälja betydligt bättre. För inte är det så förvånande egentligen att få köper centralare då de grå ungfiskarna går i kar bredvid färgglada malawis, andra kunder måste ju tro man är helt väck då man nästan börjar hoppa av glädje då man får syn på de där "grå sillarna" man har väntat på så länge.
                      Å andra sidan så kanske det skulle vara oansvarigt att locka folk att impulshandla centralare vilket lär bli fallet om man placerar ut en massa snygga bilder överallt.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 405

                        #12
                        Visst är det bra med råd för att undvika impulsköp etc.
                        Men nog är "CA" styvmoderligt behandlade om man jämför med "Rift".

                        Kommentar

                        • Lundensis
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 2262

                          #13
                          Sen har vi också akvariehandlare som inte vet hur man sköter CA-ciklider, utan packar in dem i små trånga akvarier och utfodrar dem med flingfoder. Tillslut ser fiskarna ut som söndertuggade mumier.

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            Användare
                            • oktober 2002
                            • 405

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Lundensis

                            Sen har vi också akvariehandlare som inte vet hur man sköter CA-ciklider, utan packar in dem i små trånga akvarier och utfodrar dem med flingfoder. Tillslut ser fiskarna ut som söndertuggade mumier.
                            Så sant,så sant.

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3029

                              #15
                              enl min butik här istan så har han märkt större eftefrågan på ca/sa på sistonde o en minskad på malawi samt liten öking på tangy. det går säkert i cyklar där man kanske tröttnar på det man haft länge o nu kanske malawi "boomen" är på väg neråt.

                              samt tror jag att forum som ex detta påverkar en del, dels genom det vi skriver dels oxå att det vissas upp fina foton på fiskar när de ser ut som de ska.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...