CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • demasoni
    Användare
    • april 2002
    • 163

    CO2

    Hej!
    Jag har byggt en Co2 anlägning men nu efter tfvå dygn kommer det fortfarande inte kommit några bubblor. Det bubblar som fasiken i första flaskan men det kommer inte ut några bubblor i vattnet i andra flaskan!
    Jag har byggt anlägningen efter ritningar som finns på www.akvarieguiden.nu
    MVH Filip

    tropheus chimba
    Fuelleborni Katale
  • Phlyg
    Användare
    • september 2002
    • 41

    #2
    Hej Filip.

    Förutsatt att du inte har stopp i slangen ned till akvariet så kommer det att bubbla i akvariet så fort att du har byggt upp ett tillräckligt stort tryck i flaskorna för att orka tränga undan vattnet i din slang ned i akvariet. Du kan prova med att sakta dra upp slangen mot ytan och kolla när de börjar bubbla. OBS när de börjat bubbla sänk den då genast till den nivå du önskar ha den på annars kommer du att förlora onödigt med CO2. Du borde nu ha fått en uppfattning hur stort tryck du har i systemet. Du kan även om du har genomskinlig slang kolla om du ser någon vattenyta i den, detta är nog ett enklare sätt =).

    När du laddar nästa omgång med Mäsk kan du om du vill trycksätta flaskorna så att du redan har ett lagom starttryck. På så sätt kommer du att få snabbare tillförsel av CO2, dock i lägre koncentrationer först p.g.a. att du har luft under övertryck i flaskorna. Efter ett par dagar kommer du att få ut "ren" CO2.

    Hoppas att detta var de svar du sökte.

    Mvh ERik
    http://www.umea.akvarieforening.se

    Kommentar

    • demasoni
      Användare
      • april 2002
      • 163

      #3
      Hej!
      Vilken jäst ska man använda? Jag har jäst för socker degar det kanske är det som är fel?
      Ska prova med vanligt jäst!
      MVH Filip

      tropheus chimba
      Fuelleborni Katale

      Kommentar

      • Phlyg
        Användare
        • september 2002
        • 41

        #4
        Förresten är du säker på att korkarna är riktigt täta ?
        nista läckage så får du inte tillräckligt med tryck.

        Mvh ERik
        http://www.umea.akvarieforening.se

        Kommentar

        Arbetssätt...