Vad har ni för filter i era odlingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Vad har ni för filter i era odlingar

    Nu ska man invenstera i filter och då finns det ju några alternativ.
    Högst upp står bottenfilter för man slipper lima glasrutor och den biten.
    Det som är nackdelen är att man måste ha grus även om man gör ett litet filterfack.
    Grus är ju inte inte gratis så det går ju åt en del
    Mina yngelkar kommer att drivas av sidokanalsfläkt som det ser ut idag sedan avelsavdelningen får pumpar för att slippa allt bubblande som är rätt sövande.
    Vad har ni för åsikt och förlsag på det hela
    Dom filter alternativ jag tänker på är följande.

    Blå Filtermatta
    Bottenfilter(behöver inte varta åleds för att skona Fhormans mage)
  • jan olof
    Användare
    • december 2002
    • 254

    #2
    Jag skulle använda filterkammare med filtermatta, det är det minst jobb att sköta om när det väl är igång.

    Jag kanske suger bakom filtermattan en gång per år, sedan har jag automatiskt vattenbyte.

    Men med bottenfilter måste man suga upp med en uppochnervänd petflaska minst en gång i månaden, för annars sätter filtrerna igen sig framförallt om du faxesand i akvariet, för du skall väl ha malawi eller tanganiyka. jag har även automatiskt vattenbyte på bottenfiltrerna.Janne
    malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Jag kör med filtermatta i alla burkar. Minimalt med arbete. Det enda som krävs är att limma i en glasskiva parallellt med bakglaset vilket tar 10 minuter per yngelburk, så insatsen är ju inte så krävande.
      Tony Englund

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        bottenfilter är väl inte så effektivt när det gäller filtrering som t.ex. en filterhörna med blå filtermatta?

        Det blir ju mycket enklare skötsel med filtermatta + att du slipper ha så mycket grus eller ens något grus alls ifall du vill köra utan...
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          Ja det är sant jag har bara en känsla att man matar filtrena när man fodra riktigt hårt.
          Filtermattan är ju ett alternativ som jag verkligen överväger fast den är ju dyr.
          Hur stor filtermatta har ni i era kar??
          Kanske blir blå filtermatta i yngelkaren och bottenfilter i avelskaren.
          Jag har en känsla av att man måste ha väldig överkapacitet för att filtermatta ska fungera samt att det tar lång tid innan man har rätt bakteriekultur vad säger ni om det?

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            I de två ställen som jag har köpt så är det både bottenfilter och filterkammare (blå filtermatta)i samtliga kar. Dessa drivs i dag enbart med sidkanalsfläkt. Har för avsikt att driva allt mitt med en stor sidkanalsfläkt. "Stor p.g.a att troligt vis så kommer hela lokalen att byggas ut till ca: 50 kvadrat". Så då får det plats några kar till. Där av så tar jag till i överkant.

            /Tomas

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • december 2002
              • 1934

              #7
              Så du menaratt det är både bottenfilter och filtermatta tillsamans eller?

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                ja!

                /Tomas

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1934

                  #9
                  ofasen det var udda

                  Kommentar

                  • jan olof
                    Användare
                    • december 2002
                    • 254

                    #10
                    Jomen lennie du var ju hemma hos mig och kollade mina akvarium,
                    visst hade jag många yngel i mina akvarium med filtermatta, ja jag matar mycket men vad gör det man har ju e väldigt bra balans i mina akvarium med filtermatta.

                    EN liten parentes Lennie jag har lite goda tips angående för att få ett billgt automatiskt vattenbyte, utan att behöva borra ikaren. Du kan maila mig carlssonselen@telia.com eller ringa mig 031 884478,Janne
                    malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #11
                      Ja det var fin balans i dina kar och förövrigt välskött det som just nu talar imot filtermatta är priset,men jag har andra kanler på gång så den kan nog reduceras en del
                      Ja det ska jag gör jan olof för jag fick bra ider hos dig jag ringer dig vid middas tid imorgon.
                      Lättare att ta saker via telefon

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Filtermatta är hyffsat billigt om du köper hos tex. Aquaristik shop i tyskland. Runt 600kr/m² inkl. frakt för 10cm matta.

                        I mina 70-80liters yngelburkar har jag 35x20x10cm filtermatta. Om jag räknat rätt borde då filtermattan till ett kar kosta 42kr. Så billigt kommer du väl inte undan med bottenfilter?

                        Janne, kan du inte skriva i forumet hur du gjort ditt vattenbytessystem? Jag är också intresserad av en lösning som inte kräver borrning.
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Filterkammare med grovporig filtermatta är utan tvekan den bästa lösningen i en lokal. Jag köpte också matta i tyskland för 700kr kvadraten. Kostar väl minst dubbelt i butik här. En kvadrat är ganska mycket ..
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1934

                            #14
                            Mattan kostar ca 1000kr i butik bottenfiltrena ligger lite billigare per styck.Till filermattan måste man köpa silikon och glas för att sätta fast filtermattan.
                            Men man har kanske underskattat filtermatta.
                            Jag har aldrig gillat den och aldrig fått det till att fungera till 100%

                            Kommentar

                            • Mcoist
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 154

                              #15


                              Ni som använder filtermatta bakom ilimmat glas använder ni Powerheads då eller?

                              Blir ju ganska dyrta rr köpa powerheads till alla kar håller själv på att bygga upp en oldingslokal nu och har tidigare kört med powerheads i några kar men nu när karen blir dubbelt så många funderar jag på andra drivmedel för filtren jag vill fortfarande ha filtermatta bakom en glasruta enbart powerheaden jag funderar på.

                              En kille sa att han körde med kompressor som man stöp lufttillförseln på då blev luften automatiskt lite varmare så karen höll 25 grader utan doppvärmare.

                              Någon som testat och isåfall fungerar det med en vanlig sån kompressor från Harald Nyborg för en 800Kr.

                              Alla tips välkomnas Hoppas ingen tyckte jag snodde tråden nu.
                              1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                              Kommentar

                              Arbetssätt...