pumpstyrka till bäckakvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kal_erixon
    Användare
    • juni 2004
    • 33

    pumpstyrka till bäckakvarie

    till ett akvarie på säg 200-300 liter som ska hysa svenska ädelfiskar. hur stark pump bör jag ha till det?
    finns det någon formel på hur man räcknar ut hastigheten på vattnet?
    Det finns ingen mening med livet. Varför skulle de göra det? Då kan man ju misslyckas
  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #2
    Nyfiken som man är så undrar jag vilka svenska ädelfiskar du kan ha i 200-300 liters akvarium?

    Skulle tippa på att du behöver säkert en cirkulation på runt 10 x volymen/timme. Men kolla med något offentligt akvarium som har svenska fiskar, de har ju erfarenhet.

    Det är ju lite knepigt att beräkna hastigheten på vattnet i ett akvarium eftersom flödena inte är homogena i hela karet. Kan nog bli en ganska så komplicerad beräkningsmodell. Men det är bara vad jag tror.

    Kommentar

    • jowa
      Användare
      • februari 2004
      • 194

      #3
      Om man bara sätter ner ett pumphuvud i ena ändan av akvariet måste ju medelhastigheten i vattnet bli lika med noll(0) eftersom samma mängd vatten som lämnar pumpen även måste komma in i andra ändan. Hastigheten i vattenströmmen framför utblåset bestäms nog mer av arean på röret där vattnet lämnar pumpen än något annat. Jämför med hastigheten på strålen hos en vattensåg t ex. Flödet är ju ingenting mot en vanlig akvariepump men tittar man på flöde/utloppsarea-faktorn är det en enorm skillnad.
      http://hem.bredband.net/aquascene

      Kommentar

      • kal_erixon
        Användare
        • juni 2004
        • 33

        #4
        till denna volym på ett kar bör väll yngel till öring och harr kunna hållas? kanske röding. http://home.online.no/~joobjoer/orga...et/oerret.html
        men jag har inte läst pga bristande kunskap i norska och fantasi...
        men hur skulle man kunna lösa strömmaande vatten då om de inte bara är att sätta in en pump? ha insug i ena änden och utblås i andra?
        några förslag eller erfarenheter?
        Det finns ingen mening med livet. Varför skulle de göra det? Då kan man ju misslyckas

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • november 2004
          • 572

          #5
          hej
          Läste om en kille som hade löst det med en "vägg" ca 10-15 cm ut från bakrutan,med riktade pumpar,in sug på en sidan,utblås på den andra,pumparna bakom "väggen",typ kraftig pump vid insuget som skickar vatten genom facket,sen likadan pump vid utblås som skickar vattnet genom akvariet till insug,väggen var en limmad glasskiva,men antar att man kan använda en tät bakgrund också,förressten så har väl många med btn bakgrunder?Men då kanske insuget är litet så man inte får den effekt man vill?

          Kommentar

          • Tobias
            Användare
            • juni 2004
            • 95

            #6
            Använd två pumpar, en i vardera änden av akvariet. Låt den ena pumpa vattnet in i ett pvc rör som går under gruset till andra änden dör det kopplas till den andra pumpen som i sin tur pumpar vattnet rakt ut i akvariet mot den första pumpen.
            Då går vattnet i stort sett i en och samma riktning.
            På väg tillbaka in i hobbyn.

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • november 2004
              • 572

              #7
              ungefär samma princip men tobias förslag kanske är mindre krångel,snitzigare på nått vis:-)

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Det kommer ju inte funka att transportera vettnet från ena änden till den andra om planen är att få rejäl ström. Antingen får det blåsa runt kaotiskt eller cirkulera i en "slinga". Det första fixar du t ex genom ett utblås i varje ände, t ex ett i framkant och ett i bakkant för viss "slingbildning". En slinga fixar du t ex på det sättet hutti beskriver tror jag. Sätt en vägg i akvariet som är öppen i båda ändarna av akvariet och sätt ett gäng pumpar som blåser i riktningen som du vill att vattnet ska gå runt i.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • kal_erixon
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 33

                  #9
                  om man kör med en skiva, måste man ha två pumpar? pressas inte vattnet runt ändå? och hur stora borde pumpen alt. pumparna vara? x antal gånger akvarievolymen?
                  Det finns ingen mening med livet. Varför skulle de göra det? Då kan man ju misslyckas

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • juli 2004
                    • 428

                    #10
                    Funkar det iht att ha Öringar;Harr mm i ett vanligt akvarium i vardags rummet där det är minst 25 grader vare sig man vill eller inte?
                    /Lasse

                    Kommentar

                    • kal_erixon
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 33

                      #11
                      kanske inte dom fiskarna men röding tror jag inte skulle va några problem. växte bäst vid 22 grader har jag för mig. men jag ska ha karet i källaren så de blir inte över 20 grader iaf.
                      Det finns ingen mening med livet. Varför skulle de göra det? Då kan man ju misslyckas

                      Kommentar

                      Arbetssätt...