akut konstigt nitritproblem , vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    akut konstigt nitritproblem , vad göra?

    Fan också, det verkar som alla knasigheter ska hända mig...

    Nu är det så här. För ca 2 veckor sedan körde jag igång mitt 200 liters juwel och jag har nu 12 st mindre ciklider som simmar runt där.

    Alla vattenvärden har varit perfekta fram till i morse då helt plötsligt nitrit-värdet var helt åt skogen. Jag hade tills dess varit jätteförsiktig med maten och endast släppt ner ett par pellets varje dag. Förmodligen gjorde jag världens dundertavla när jag matade med lite räkmix igår, det är säkert det som är boven i dramat.

    Hur som helst. Nitrit-värdet var skyhögt i morse. Testat med Sera nitrit test hamnade jag längst upp på skalan, knallrött, enligt skalan 16,5 mg/l !!!!

    Snabbt som vinden gjorde jag ett delvattenbyte på 40 % och skickade bud efter nitravec. Efter delvattenbytet gick nitriten ner till 0,5mg/l men efter ett par timmar var det uppe i samma höga nivå som tidigare. Jag gjorde ett mindre delvattnebyte mitt dagen med samma resultat. Vid 17:00 tiden fick jag äntligen hem nitravec och tillsatte 50ml/100 liter vatten enl bruksanvisningen. En timme senare hade nitriten gått ner till ca 0,7 så jag tänkte att det nu skulle lösa sig i sinom tid. Döm om min förvåning när jag ett par timmar senare kollar igen och nitriten ligger uppe i 16,5mg/l igen.

    Nu börjar det kännas hopplöst men jag gör ett 50% delvattenbyte igen och slamsuger korallsanden och tillsätter nitrivec samt lite jodfritt gorvsalt till det nya vattnet. En timme efter detta ingrepp är nitriten nere på pissgul nivå, dvs helt normalt < ,01mg/l

    Jag andas ut.....

    För att sedan ett par timmar senare 23:00 återigen mäta 16,5 mg/l nitrit!!

    Vad tusan gör jag nu??????

    Det här verkar ju helt hopplöst.

    Man vill nästan inte gå och lägga sig för i dessa nivåer borde ju fiskarna stryka med när som helst.

    Det konstiga är att fiskarna inte visar några tecken på förgiftning. De kippar inte efter luft vid ytan eller ligger på bottnen. De enda tecken jag kan se är att de kliar sig en del på stenar, men jag vet inte om det är onormalt mycket.

    HJÄLP !!!!!!
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    Jag föreslår att du går och köper en ny nitrittest. Med 16,5mg/L borde
    firrarna vara döda...

    Kommentar

    • aquanord
      Användare
      • januari 2005
      • 373

      #3
      Kan det vara så jäkligt? De här "vätsketesterna" ska ju vara rätt pålitliga jämfört med "stickor". Det konstiga är ju att jag får bra värden efter delvattenbyte,men du har kanske rätt. Känns bara inte så bra att släppa det här just nu och gå och lägga sig och hoppas att det är ett felaktigt test :-/
      simma lungt...
      ------------------------
      www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
      Umeå akvarieförening
      ------------------------

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        #4
        jag råkade ut för exakt samma sak, fick panik, och ställde samma fråga...
        så länge fiskarna INTE visa någon påverkan av den höga nitriten (min test var oxå knallröd) och jag gjorde delvattenbyten varje dag (30-40%), så var det inga problem, sen började nitriten sakta sjunka....och har inte sett spåret av det sen dess.

        Fortsätt att byta vatten, men tillsätt absolut INTE typ bikarbonat eller liknande så kommer säkert värdena sjunka om 4-5 dagar!

        Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • aquanord
          Användare
          • januari 2005
          • 373

          #5
          Å vad skönt att höra att man inte är ensam med sådana här problem
          Tack för råden.
          Nu törs jag gå och lägga mig och sova i natt.
          Förhoppningsvis simmar varenda fisk fortfarande imorgon bitti när det är dags för delvattenbyte igen
          simma lungt...
          ------------------------
          www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
          Umeå akvarieförening
          ------------------------

          Kommentar

          • aquanord
            Användare
            • januari 2005
            • 373

            #6
            Idag har jag gjort ett antal delvattenbyten och nu har nitrithalten sjunkit från illrött på skalan till en orange färg som betyder fortfarande väldigt hög halt men inte dödligt giftig.(enligt seras sklala i alla fall) *pfeuw*
            Det verkar som det är på väg åt rätt håll i alla fall.
            Dock har det dykt upp ett nytt problem.
            Några av fiskarna har fått tillbaka vita prick symptom, förmodligen pga av all stress de små stackarna har fått utstå i alla vattenbyten.

            Tänker jag fel när jag tänker att jag måste få bukt med nitritproblemet innan jag börjar medicinera karet mot vita prick?
            simma lungt...
            ------------------------
            www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
            Umeå akvarieförening
            ------------------------

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • augusti 2004
              • 1639

              #7
              moori; ett par saker... du behöver inte hålla på och byta vatten massagånger per dag. Om du håller på med det, så kommer du givetvis få ner värdena eftersom du tillsätter friskt vatten hela tiden MEN de nyttiga baktierierna som du vill ha i karet tar tid på sig att växa till....
              har du fler kar eller någon polare som har ett fungerande kar, så be att få låna filtermaterialet och krama ur det i ditt kar, så får du en mycket snabbare tillväxt!

              Vad det beträffar "vita pricken", kan jag inte svara på detta!

              Sen är det en viktig sak till, och det är att du fyller karet med vatten som kommer ut under "tryck" dvs genom ett duschmunstycke eller liknande...

              Jag hoppas att detta hjälper dig lite på vägen, men ta det lite lugnt med vattenbytena och se till att temperaturen i far upp och ner hela tiden när du väl gör vattenbytena!

              Deathdealer
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • aquanord
                Användare
                • januari 2005
                • 373

                #8
                Jag har gjort 2 mindre byten på 10-20% istället för ett enda stort så att säga. Tänkte att det skulle vara bättre istället för att chocka fiskarna med en kraftig ändring av vatten som ett större byte innebär. Har tyvärr inget filter som är inkört som jag kan krama ur men jag tillsätter lite nitrivec vid varje byte.
                Jag antar att det är bättre att göra som du säger för att ge bakteriekulturen en chans att växa till sig men det är svårt att vänta när nitritnivåerna fortfarande är skyhöga. Vad jag inte fattar är att fiskarna inte ser berörda ut?????
                Jag har köpt ytterligare ett test idag så nu kan jag utesluta att det skulle vara testet som var felaktigt.

                På tal om vattenbytena duschar jag vattnet med duschslang ner i hinkar och håller duschslangen en bra bit ifrån.

                Jag har planera att göra ett mindre delvattenbyte på 15%-20% till ikväll och sedan gå över till 30 % varje dag i en vecka som du föreslog.
                simma lungt...
                ------------------------
                www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                Umeå akvarieförening
                ------------------------

                Kommentar

                Arbetssätt...