Bräckvatten - saltvattenfejk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petrol
    Användare
    • juli 2002
    • 167

    Bräckvatten - saltvattenfejk.

    Hej på er!

    Jag ska ev starta ett bräckvattenskar, men vill ha en look av saltvatten.

    Jag har ett 100liters akvarie över som jag tänkte laborera med.

    Hade tänkt att prova med grön kulfisk (förstor? Någon annan sort?) ev humlafisk. Finns det någon färgglad räka som tål bräckvatten? Kanske någon snigel som algätare om det finns någon som tål bräckvatten?

    En hel del lavasten för att efterlikna levandesten samt inga växter. Något blåaktigt lysrör.

    Finns det ev något lägre djur som tål bräckvatten?

    Eller ska jag lägga projektet på hyllan??

    Mvh Petter

    Mvh
    Petter
    Nu med ett 3 meters revakvarium
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Utan gul ciklid är det knappast fullbordat!

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • aquaerik
      Användare
      • januari 2003
      • 12

      #3
      Hallå Petrol...
      Hur går det med bräckvattenprojektet, jag sitter här och letar runt efter nån som har lite erfarenhet av bräckvatten...
      Jag har ett kubformat akvarium på 450 liter som jag gärna skulle köra bräkt i. Hade tänkt mig månfisk och kulfisk samt några små snabba rackare (som simmar ifrån kulfisken). Jag har kört malawi i många år, varit och nosat på saltvatten men aldrig kört bräck. Kan man köra skummere i bräck eller är inte salthalten tillräcklig ?

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Snäckor/räkor och kulfiskar går inte ihop alls. Annars har zooaffärer ibland hemma "zebrasnäckor" (Neritina natalensis), som är en bräckvattensart.

        Fina stimfiskar för bräckvatten är javatandkarp (Oryzias javanicus) och solstrålefisk (Marosatherina ladigesi), men jag tror inte jag skulle kombinera dem med kulfiskar.

        Om man kan köra skummare eller inte beror på salthalten - bräckvatten kan ju vara vadsomhelst från 0.5 - 30 ppt. Vet inte exakt vid vilken salthalt skummaren blir effektiv.

        Kommentar

        • cremedaz
          Användare
          • december 2003
          • 144

          #5
          Jag tror att det kan bli problem med att få skummaren att fungera med en så låg salthalt, men det är ju bara att testa =)
          Förslag på fisk är argusfisk samt någon molly art, även guppy kan funka.

          Mvh Erik
          Min zoon.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

          Kommentar

          Arbetssätt...