Gröna alger på frontglaset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Gröna alger på frontglaset

    Jag har två yngelkar som står brevid varandra. En lysrörsarmatur täcker båda karen. I ett kar så växer det grönalger på frontglaset men inte i det andra. Lysröret är vanligt lysrör för kontor, om nu det är till någon hjälp. Dom står längst upp på stället och det finns inga fönster. Matar två ggr/dag med räkmix. Skrapar jag enadagen så tar det ca: två dar innan det kommer nytt. Har två algätare i oxå. Jag har haft nersläkt ett tag, då skapade jag glaset och då höll det sig fint till jag tände igen. Varför blir det i ena karet och inte i de andra också. Kanska måste jag byta lysröret

    /Tomas
  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    #2
    Byt ut det fula, gula kontorsröret.....
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      OK!!! HANK.

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Alger triggas av amonium. Jag gissar att du har ett filter som jobbar på gränsen i det karet dem alger och ett filter som jobbar med goda marginaler i det andra.

        Anledningen till att filterna är olika hårt belastade ligger i en eller flera av följande faktorer:
        1: Skillnad i filtrensas storlek
        2: skillnad i fiskbelastning
        3: skillnad i mängd mat.

        Gult ljus är fult, det håller jag med om, men det är inte anledningen till varför du har alger.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Nu har jag bytt ut luftfiltret mot en Fluval 2:a, bara att vänta och se. Håller med om att det gula ljusskenet inte är vackert när de andra karen har riktig belysning. En investering är nog nödvändig. Kanske får vänta om jag tänker efter, ska ju hämta två nya ställningar med akvarium, 9 st. kar. Det ska bli så himla skönt att kunna fördela fiskarna efter storlek utan att behöva överbefolka varje kar.

          /Tomas

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Ofullständig information, beson.

            Du har bytt ut ett luftdrivet filter mot ett innerfilter. Var det i karet du hade alger? Vad har du i det andra karet?
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Att bygga filterfack i små-kar är att föredra då filtervolymen i tex Fluval 2 och andra små innerfilter är nästan obefintlig. Det i kombination med att yngel vill ha mycket foder gör att det blir väldigt mycket jobb för att hålla balansen i ordning.
              Tony Englund

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                jag satte i en Flval 2 i karet som var fullt med alger. I det andra karet har jag också ett sk. luftfilter och där är det inga problem.
                Kollade nu när jag kom hem från jobbet, och det fanns inga alger ännu på frontglaset.

                /Tomas

                Kommentar

                Arbetssätt...