kraftigt utstående ögon på corydoras

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis
    Användare
    • februari 2005
    • 42

    kraftigt utstående ögon på corydoras

    igår såg jag att mina fläckiga pansarmalar hade riktigt utstående ögon och var allmänt slöa, har nån någon aning om vad det kan vara?

    grejen är att jag nyligen startat upp ett 200l och därför tagit innerfiltret i karet (100l) från det karet till det nya. satte därefter i ett fluval3 dock utan filtermaterial i, kan det ha med den saken att göra? jag trodde de skulle klara sig några dagar så jag hann flytta dem till nya akvariet.
    vad fel jag hade.

    nu har jag iaf bytt 50% vatten och satt i ett annat inkört fluval3+ filter och ökat syretilförseln genom att sätta utblåset vid ytan
    (skrev igår)

    idag:
    imorse var en cory död och säkert 2 halvdöda. tycker dock att ögonen har blivit mindre utstående men de ser verkligen inte pigga ut.
    hade 6 igår, en död nu, och alla utom 2 ser rätt dåliga ut. vet inte riktigt vad jag ska göra.

    inkört fluval3+ filter är i, mycket ytrörelse. kan deras tillstånd beror på nån form av kväveförgiftning? kom på det imorse, har tagit ut rätt mycket växter ur akvariet då de behövdes till det nya. nu är det knaske 1/4 av ursprungliga växtarna kvar.. kan det ha med saken att göra?

    bytte 2hinkar vatten imorse innan jobbet, hällde i lite vattenberedningsmedel. antar att jag inte kan göra så mycket mer?

    tetrorna såg dock ut att må bättre.. det är ju iaf bra

    jag får nog ta och flytta flera fiskar till nya akvariet ikväll. kanske alla 11 neontetror.
    nån som kan hjälpa mig att lista ut vad som kan ha orskat detta?!

    ringde nyss akvarielagret och han trodde att det kunde ha något med ph:t att göra...



    edit: satt på jobblunchen och hann inte fixa

    tack för svaret Ola.

    Lenis

  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det ar valdigt svart att saga. Det finns massor av saker som orsakar sydromet utstaende ogon. Vissa ar t ex alman ohalsa och hog alder vilket inte smittar sedan finns det bakterieinfektioner som ar valdigt smittsamt. I ditt fall later det som miljobetingat, men jag har inte hort att nagot annat miljobetingat an gasblasesjuka vilket jag ar ganska saker pa att det inte ar. Hursomhelst sa ar rorelse av ytan det du ska gora mot det vilket du redan gjort. Jag tror tyvarr inte att du kommer att fa ett mycket battre svar om det inte ar en allvarlig smittsam bakteriesjukdom, da kommer du att marka det. Fast jag tror verkligen inte att det ar sa illa. Din beskrivning stammer inte pa det.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • lenis
      Användare
      • februari 2005
      • 42

      #3
      hej och tack för svaret.

      kom nyss hem från jobbet och fann alla corys helt passiva. En av de fyra som jag kan hitta, en saknas forf, ser allra sämst ut. Han har även lite av en mjölkaktig hinna på sig. Antar att den 5e som saknas är död, ska ta och leta igenom akvariet nu

      men om det vore en allvarig smittsam bakteriesjukdom borde väl de andra fiskarna också fått den? det är ju bara corysarna som är dåliga! usch nu måste jag leta upp liket


      jag tycker mig även se att fisken är aningen rosa.. typ en beläggning..

      jag kanske har matat med nåt olämpligt? fick nyss hem nya algtabletter för malar, som corysarna åt, men mina ancsitrus har inte visat något tecken på ohälsa.

      Kommentar

      Arbetssätt...