Dimmer till Powerhead?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ParSve
    Användare
    • februari 2005
    • 58

    Dimmer till Powerhead?

    Någon som prövat att koppla en vanlig glödlampsdimmer till sin Powerhead (eller annan cirkulationspump) för att på så sätt kontrollera flödet?

    Fungerar det bra, eller kan det mot förmodan skada pumpen?

    Ska nog testa ikväll om ingen protesterar...
    /Pär

    399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Oj, det var en lustig idé. Frågan är om det kommer snurra saktare eller helt enkelt gå från maxsnurr till att lägga av när den inte får tillräckligt med ström.

    Berätta för oss hur det går
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Hank
      Användare
      • april 2002
      • 1321

      #3
      Har för mig att det är överkurs att reglera varvtal på motorer. Har diskuterats här innan....
      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

      NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

      Kommentar

      • MagnusL
        Användare
        • januari 2004
        • 326

        #4
        Mm.. Jag tror inte det är så enkelt, hade det varit likström så hade det fungerat men tror det är lite klurigare med växelsström. Har för mig frågan varit uppe förut och någon förklarade varför det var en dålig ide!?
        Magnus Lovgren

        Kommentar

        • johanssonsan
          Användare
          • oktober 2004
          • 160

          #5
          Gäller att hitta en frekvensomvandlare. Möjligen kan en varvtalsregulator fungera. Kolla http://www.clasohlson.se/ , sök på varvtalsregulator. Finns tidigare tråd om varvtalsreglering på ytterfilter - fungerande lösning blir samma för powerhead.

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Jag blev lite fundersam nu efterssom jag har varit övertygad efter diskussionen på saltvattensguiden att dimmrar inte fungerar.

            Ett snabbt telefonsamtal till en elektriker på jobb klarade upp det mesta.

            En dimmer går att använda under förutsättning att den är gjord för fläktar, en sk varvtalsregulator. Nackdelen med denna är att pumpen tappar moment och blir svagare. Detta tycker jag inte verkar så farligt om man inte har långa rör eller slangar efter pumpen. Men, eventuellt kan det vara så att denna lösning sliter lite mycket på pumpen.

            Vill man göra allt rätt skall man skaffa en frekvensomvandlare. Den minskar cirkulationen utan att påverka momentet i pumpen. Dessutom kan den mjukstarta och stanna en pump så att slitaget blir minimalt. Han nämnde ett pris på 600 kr per pump, men han är känd för att ha fel när det gäller pengar. Är man fortfarande interesserad så kan man ju kolla upp närmare.

            Vill dock tillägga att en aquamedic wave kostar 208 euro i tyskland och motsvarar då (om prisuppgiften stämmer) 3 frekvensomvandlare som är samordnade. Efterssom den är för akvariebruk specifikt och nästan lika billig så skulle jag nog välja en sån, då har man ju ett juste vågsystem med nattmode, allt timrat och klart.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • ParSve
              Användare
              • februari 2005
              • 58

              #7
              Tack för era svar!
              Det verkar ju självklart egentligen när man får det förklarat för sig, en elmotor är liksom inte en glödlampa: varvtalet beror inte på spänningen.
              Jag får helt enkelt justera på pumphuvudet som vanligt.
              /Pär

              399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

              Kommentar

              Arbetssätt...