Lite akvarie frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilljimpan
    Användare
    • februari 2005
    • 143

    Lite akvarie frågor

    Hejsan.
    Skaffat mitt första akvarie och har lite frågor.

    1. Vågrätt? om ex botten glaset är lite snett, eller hörnen. (fabriks akvarium, begangnat) spelar det nån roll eller ska jag mäta vågrättheten från hörn till hörn?

    1,5. Bor i lägenhet med parkett golv på betong grund, behöver jag gjöra fötter till akvariet eller ska jag låta den stå med vatten en vecka för att se om den sjunker nåt när jag vågat in den?

    2. Bakgrunden är gjord i frigolit som jag har värmt, smetat in husfix, målat med 2komp vatten baserad epoxy, behöver jag lacka över detta eller räcker det med det jag gjort gör att bara stoppa i den?
    Har hört att andra använt denna typen av förg till bakgrund, är den ok eller blir det komplikationer för fiskarna om jag inte lackar över med nåt?

    Mycket tacksan för svar och tips
    /jim
  • Mattias Olsson
    Användare
    • september 2003
    • 328

    #2
    1) Jag kan iaf sova lite lugnare när jag vet att mitt akvarium är helt i våg, från hörn till hörn och även diagonalt (om det inte var det du menade). Lutar hela kavriet från höger till vänster eller fram/bak har det inte såå stor roll, däremot är det viktigt att botten inte blir "skev"!!

    1,5) Jag har också parkett på betong och jag har runda parkettbitar som "fötter" under alla ben på en alu-ställning, akvariet är på drygt 500liter. Vet inte om det behövs MEN det blir ju väldigt jobbigt att hålla på och tömma akvariet om det sjunker ner efter några dagar...

    Kommentar

    • lilljimpan
      Användare
      • februari 2005
      • 143

      #3
      ok, mäter alltså booten skivan först och kollar så den är rak? Sen mäter kah över hela karen när det är full med vatten så det står rakt?

      Kommentar

      • Mattias Olsson
        Användare
        • september 2003
        • 328

        #4
        ja det låter bra!

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          #5
          lilljimpan; ställ hockey-puckar under benen, då får du större yta som belastas!!!

          Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • shcolsson
            NCS Medlem
            • januari 2005
            • 256

            #6
            Bakgrunden kan du limma på bakrutan. Fylla akvariet och låt stå någon dag. Töm och fyll på igeb. Kontrollera så att där inte är någon hinna på vattenytan. Isåfall upprepa pruceduren till hinna försvinner.

            Jag gjorde en sådan bakgrund med Epotex akvarielack. Där blev aldrig någon hinna. Andra gången jag fyllde avkariet var för att fiskarna skulle i.
            Experience is something you get right after you need it.

            Kommentar

            Arbetssätt...