aquaclear powerhead 402 + filtermatta, men hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis
    Användare
    • februari 2005
    • 42

    aquaclear powerhead 402 + filtermatta, men hur?

    hej.

    köpte nyligen ett beg. 200l akvarium, fick med ett powerhead 402. i akvariet satt en glasruta fastsilikonad, antar att detta var gjort som en filterkammare? iaf så tog jag bort den rutan då kammaren tog upp alldels för stor del av akvariet (dumt? ja, kanske...) men iaf så har jag nu ett inkört fluval3+ filter men tanken är den att fixa till powerheadet så jag endast kan ha den då fluvalen inte räcker till.

    köpte i förrgår en filterpatron till powerheadet men fick sen reda på att den var endast till för mekanisk rening vilket inte är aktuellt.

    så nu undrar jag, kan nån förklara för mig hur jag kan använda mitt powerhead för att optimera effekten utan att det blir brutalt stort? finns det nån färdig filtermatt-patron(sån där blå...) man kan köpa o sätta dit? tips och bilder mottages tacksamt!


    Lena Maria
  • MagnusL
    Användare
    • januari 2004
    • 326

    #2
    Antingen kan Du köpa en bit filtermatta och skära till. Eller så kan Du köpa en färdig matta med PVC rör som passar rakt av. Finns exempelvis på Akvarielagret.
    Magnus Lovgren

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Eller mät ut hur stor kammare du kan ha i karet och gör den i den storleken som passar bäst. Att använda kammare är bättre än rörvarianten, jämnare genomströmmning genom hela biten. DVS bättre utnyttjande av filtermaterial. Detta gör givetvis att du inte behöver lika mycket matta till samma effekt.
      MVH
      Magnus.

      Kommentar

      • Rigan

        #4
        Limma fast 2 st glaslister i ett hörn, 1 på baksidan och 1 på gavelsidan. Skär till filtermatta och böj in den mellan listerna så det skapas en kammare i hörnet. Mät ut vilken höjd utblåset har och skär sedan ett hål i mattan i den höjden. Häng ner powerheaden och förläng utblåset med en slang om det behövs, för att räcka genom mattan. Detta filter är helt perfekt då du får en stor filterarea + att du döljer pumphuvudet. Doppvärmaren kan oxå monteras i filtret.

        mvh Rigan

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • januari 2005
          • 540

          #5
          Om du inte vill montera dit en filterkammare, kan du köpa en blå filtermatta (1-3 cm, 10pp). Linda denna runt filterpatronen (limma med akvariesillikon). På detta vis får du ett grovt filter ytterst, och ett finare filter längre in. Skall tydligen vara riktigt effektivt.

          Kommentar

          Arbetssätt...