hur länge klarar sig växter utan ljus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    hur länge klarar sig växter utan ljus?

    ska testa släcka ner i mitt kar för att se om jag kan bli av med al skit som far omkring. frågat i två trådar innan. men kanske ingen såg dem,så jag testar här i en egen tråd, hur länge kan man ha släckt utan det blir för länge för växterna.
    /J
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Jag hade släckt i karet i 6 dagar. En del känsliga växter hade försvunnit för mig, bland annat en superfin glossostigmamatta och ludviga spec "cuba". De flesta växterna var ok, däribland javaormbunke, hygrophilia, limnophila osv.

    Under denna period så hade jag mörkläggningsgardin i rummet och stängd dörr. Var nog inne i rummet och tände i taket en eller två gånger. Dessutom var det inte helt mörkt, efterssom det läcker in lite ljus i springan vid gardinen.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • kungsholmen
      Användare
      • november 2004
      • 37

      #3
      Jag fick köpa nya växter efter att ha mörklagt i 5dgr..

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Växterna klarar sig förmodligen bättre i en påse under mörkläggningen. Om bara fuktigheten och tempen hålls kan växterna ligga i påse i upp till 20 dagar.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          ok men 2-3 dagar bör gå då iaf.

          Kommentar

          • jowa
            Användare
            • februari 2004
            • 194

            #6
            Hade mörklagt i 5 dagar utan större problem. Den enda växt som tog skada var en Aponogeton Boivinianus vars äldsta blad sakta ruttnade ner efter att ljuset kommit tillbaka. Resterande växter var lite bleka om nosen men återhämtade sig snabbt.
            http://hem.bredband.net/aquascene

            Kommentar

            Arbetssätt...