Vilken pump i 540l akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tjomas

    Vilken pump i 540l akvarium

    Har en ny burk på 540l. 150*60*60.
    Hur stor pump behöver jag i en sån burk, om jag ska ha Malawi i den.
    Vart köper jag i så fall den pumpen billigast, nätbutik????
    Tänkte att det kanske blir en bakgrund eller en modul som får bli filterkammare.
  • MeTeX

    #2
    2500L/h funkar bra för mig har även testat med ytterligare 1000L/h pumphuvud med det blev lite för mycket utan "spridare" i utblåset.
    hittar du en pump för 600-700 är det ett ok pris bara att leta på jag har i allafall en aquamedic oceanrunner ph2500

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Aquaristik & Aquarium Shop. Auch Aquariumpflanzen / Wasserpflanzen für Ihr Aquarium im Shop. Aquaristik Versand seit 1992. Über 170.000 Kunden weltweit


      http://www.pwss.nu/default.asp är några ställen jag handlat på och som det fungerat bra på.
      Jag har också ett 540 fast med ett Eheim 2028 och 2252 samt Aquaclear 802. Det sistnämnda anges pumpa 1.500 l/h, men det gör näppeligen mitt, men det pumpar det den gör genom en filtermatta och alltihop funkar bra.
      Du kan nog ha allt från 3 ggr till 10 ggr/h eller mer, prova dig fram till ett system som passar dig.

      Kommentar

      • shcolsson
        NCS Medlem
        • januari 2005
        • 256

        #4
        Jag har precis satt iin en Sicce-pump på 2500l/h i min 540 liters Troffebalja. Jag har gjort den traditionella varianten med borrat VP-rör nerstucken i ca 2 liter filtermatta. Akvariet fungerar kanon nu. Fantastiskt drag i den pumpen den håller vad den lovar. Rekommenderas!
        Experience is something you get right after you need it.

        Kommentar

        • Tjomas

          #5
          Om man tycker det är viktigt att pumpen går tyst vilken är i så fall bästa alternativet.

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6
            Jag är nöjd med mina pumpar, alla tre.
            Föredrar dock Eheimpumparna enär de ger en mycket mer gedigen känsla när man håller på med dem, men fullgör sin uppgift utan att göra väsen av sig (så länge de inte ligger mot något i karet, då blir det resonanser) gör de allihop.

            Kommentar

            • mek
              Användare
              • januari 2005
              • 540

              #7
              Karon.... när du säger att ditt 802 pumpar genom en filtermatta. Menar du då att du kopplat på ett quickfilter (med filtermatta utanpå), eller har du den i en filterkammare?

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #8
                Hur går man till väga för att bygga ett bra filter bakom en BTN-modul, filtermaterial? plats för pump? Även en doppvärmare vill man väl ha plats med. Hålet där vattnet ska komma in hur dimensionerar man det? och vad ska sitta ivägen för att hindra fisk/yngel från att simma in i hålet. BTN har en modul som kallas filtermodul, Vad behövs för att få en sådan färdigmonterad i burken?
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • april 2002
                  • 880

                  #9
                  Lat som jag är går jag den enklaste vägen
                  Tog ett elrör (VP-rör) som jag pluggade i ena änden med silikon, borrade en massa hål i det och körde ner det i en filtermattebit (10x10x30 cm 10ppi) så att de borrade hålen slutar 5 cm från övre och nedre kanten. Röret passar i den koniska hylsan som följer med pumpen.
                  Ett quickfilter är ett quickfilter och har sitt värde, men jag inbillar mig att 2252:an fyller samma funktion. Har i vart fall inga problem med svävande partiklar. Har för övrigt inga problem med partiklar över huvudtaget.

                  Kommentar

                  • Hank
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1321

                    #10
                    Kolla här t.ex:
                    /#378 Hank
                    Zoonen:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                    NCS medlemsbilder:
                    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                    Kommentar

                    Arbetssätt...