Hur funkar det med bikarbonat en gång för alla?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shamstar
    Användare
    • januari 2005
    • 36

    Hur funkar det med bikarbonat en gång för alla?

    Hej jag har nu hört alla möjliga doseringar om bikarbonat bl.a. de som står här på hemsidan (en matsked per 100l) och en anställd på en akvarie butik som sa att man skulle ha 1dl per 100l.

    Hur mycket ska man ha?
    Samt ska man tillsätta nytt vid vattenbyte isf hur mycke?

    Kan de vara skaligt för fiskarna på nått sätt?
    vad sker vid överdosering?

    Som jag förstod det så stannar ph värdet vid 8.5 och att det ger en bra buffringsförmåga. stämmer det?
    om det är så, så är väl bikarbonat det ultimata för att balansera vattnet, iaf när det gäller malawi?
    /Shamstar
  • jan olof
    Användare
    • december 2002
    • 254

    #2
    Jomen det beror faktisk på utgångsvärdet påditt vatten, men ta till en början en matsked bikarbonat till 100 liter, och sen mäter du ph, och är det för lågt så tillsätter mera bikarbonat.

    det är väldigt svårt att överdosera,så lycka tillJanne
    malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

    Kommentar

    • simosaurus

      #3
      NA, så svårt är det inte att överdosera... För mycket gör så att vattnet blir en aning segt

      Kommentar

      • jan olof
        Användare
        • december 2002
        • 254

        #4
        Och det är klart om du byter vatten så får du ju tillsätta det bikarbonaten som som rann ut
        malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

        Kommentar

        • Shamstar
          Användare
          • januari 2005
          • 36

          #5
          Vad menas med att vattnet blir seg? för jag utgår från att du inte menar att det blir som ett par hundra liter tuggat tuggumi
          Är det skadligt med överdosering?

          Finns det nått bättre alternativ att höja ph värdet med än bikarbonat?
          /Shamstar

          Kommentar

          • Klas A
            Användare
            • december 2004
            • 104

            #6
            Kalksten... köp 1 kilo och lägg i karet funkar för mig änvänder inte bikarbonat och om du skall göra det så måste det vara vid et vatten byte annar blir det galet
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag använder kritor (skolkritor) av kalk som jag lägger i ytterfiltren. Tillsammans med detta lägger jag i 100gr bikarbonat vid vartannat vattenbyte. Det akvarium som jag gör detta på är min 375a...

              De mindre karen (2st 105L) har jag endast lagt i kritorna i filterkamrarna. Det tycks räcka.

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                Kalksten buffrar strax över 7. Vill man ha högre får man antingen skaffa er kalkreaktor eller tillsätta bikarbonat. Då hamnar man runt 8,4. Vill man ännu högre är det möjligt med andra typer av karbonat (artikel kommer i CB 1?).

                Givetvis kan man höja ph med en massa andra medel, tex lut, men de buffrar inta vattnet så ph effekten är högst tillfällig och instabil.

                Hur mycket bikarbonat du skall ha beror på vilket kh du har från början och vilket kh du vill ha efter. Har man malawi eller tanganyika behöver man inte vara rädd för överdocering. Jag häller i en påse á 50 gram i mitt 320literskar vid varje vattenbyte. Det gör att ett kranvatten på kh3 blir runt kh 20.
                MVH
                Magnus
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Skolkritor är inte en bra tillsats - de görs numer av gips, inte kalk, så de höjer GH men buffrar inte pH (KH) alls.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    De jag använder heter Crayola "School chalk" Anti-dust.

                    Om "Krita" på http://www.lwr.kth.se/grundutbildnin...artsovning.pdf

                    "*Krita eng. chalk. Krita är en finkornig lös kalksten som är uppbyggd av kalkskaliga mikroorganismer."

                    Här står det också en del...



                    Under gips står det t ex "Ph-reglerare"...men jag tror ändå att de kritor jag använder mig av är kalkkritor.

                    Å andra sidan känns det tveksamt att gå i "clinch" med Mike...känns som om man förlorar innan man hunnit sagt "öh".

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Ja, bergarten krita är kalksten. Ja, det användes förr till skolkritor (såna man använder på svart tavla). Nuförtiden använder man kalciumsulfat (gips), men namnet är kvar.
                      Denna webbplats är till salu! all2know.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, all2know.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


                      Vad gäller använda sulfat som pH reglerare... Mja, jag skulle inte tillråda det. Man använder ibland gips inom jordbruk för att höja pH, men det funkar genom att byta joner med lerpartiklar - en OH- frigörs för varje sulfat som binds till leran.
                      Sulfaten själv är dessutom pH aktiv, men eftersom svavelsyra är en stark syra tror jag inte man har nån nytta av den vid pH över sisådär 2.5.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Jag vet inte Mike, men mitt KH ligger konstant på en bra nivå och det gjorde det inte förut. pH värdet rör sig inte speciellt mycket, om något, så det måste ha någon sorts effekt iallafall.

                        I Skövde är det KH 3...pH 8...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...