Vita prick, behöver råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    Vita prick, behöver råd

    Hej!
    Fick just se att min nya "röd rubin" hane & hona har fått vita prick. Det är inte mycket mer än ett par små prickar på varje fisk så det verkar nyss ha startat. De andra fiskarna har inga symptom. Tyvärr har jag inget karantänkar att lyfta över de drabbade fiskarna i så jag får hoppas att jag lyckas mota olle i grind så att säga. Frågan är, vad gör jag nu? Jag har som första åtgärd tillsatt salt i vattnet, ca 1-1,5 matsked per 100 liter vatten. Är det för lite i medicineringssyfte?

    Jag har även en medicin som heter Furamor-P som ser ut som tepåsan man sätter ner i karet. Borde jag vänta med den och se om saltet hjälper eller ska jag köra igång en sådan kur? Problemet med denna medicin är att det står att man inte ska köra med filtrering de första 3 dagarna. Hur gör jag då?
    Ska jag ta bort filtermaterial och köra med bara pumphuvud i ett par dagar då eller? Helst av allt skulle jag vilja slippa det eftersom karet bara varit igång i ca 1,5 vecka och jag är lixom rädd om de bakterier som lyckats bildas i filtret....
    Är medicinen verkningslös om jag kör igång en kur och har kvar filtret?
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    3 medicineringar med Baktopur funkade bra för mig. Alla fiskar utom de so nästan vara vita av prickar överlevde och mår prima.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • davide
      Användare
      • december 2003
      • 335

      #3
      En kur Protozin (av Waterlife) fungerade bra i mitt kar.
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

      Kommentar

      Arbetssätt...