2252:an igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattiz
    Användare
    • februari 2005
    • 108

    2252:an igen


    Har suttit och läst lite på nätet... och har börjat att fundera på en sak ang. min 2252'a ska iof köpa ett ytterfilter i slutet på månaden men det kan vara bra att höra era åsikter och erfarenheter även om jag inte har märkt något problem med det under ca:1års tid. Det jag nu undrar är om det är för stort tryck med en 2252'a i ett 540L discus kar? kan man sänka trycket på något sett så vattnet blir "lugnare"? Går det sen bra att köra både 2252'an och en 2217 eller ska jag fortsätta köra enbart med 2252'an eller bara 2217... är jue relativt ny (1år) på det här med discus så alla tips och råd är jag mycket tacksam för

    Tack på förhand.
    Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Sätt dit ett långt strilrör med hyffsat stora hål, sprider vattnet bra.
    Tror inte att det blir för mycket med bägge två, bara man fördelar flödet på ett bra sätt.

    Kommentar

    • Mattiz
      Användare
      • februari 2005
      • 108

      #3

      Tackar för tipset

      Köpte en diffusor häromdagen men kom på att jag hade missuppfattat hur diffusorn fungera :/ det jag trodde var att man kunde reglera trycket men kom snabbt på att det var bara "bubbel" mängden man kunde reglera med en diffusor jaja man lär så länge man lever

      Hur långt ska röret vara?

      Tack för tipset.
      Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        Hur långt? Man kan väl säga som så att ett långt rör kan kortas och ett rör man tycker är för kort kan skarvas
        Med det ville jag ha sagt att det får man prova sig fram till, se hur det blir i praktiken liksom.
        Fler och grövre hål ger lägre tryck i varje hål (eller borde ge i varje fall) och längre rör sprida över en större yta.
        Kanske sätta filtret på bakrutan och göra röret så långt man får plats med fram till frontglaset.

        Kommentar

        • Mattiz
          Användare
          • februari 2005
          • 108

          #5

          Jo det är ju klart

          Då ska jag skaffa några plast rör och prova men går det bra med vilka rör som helst? Far är rörläggare så han kan skaffa det mesta i rör väg då har man jue råd att prova sig fram och inte köpa massa dyra Eheim rör och göra fel med Nu sitter pumpen längst bak på sidorutan och pumpar ut vattnet ut med bakgrunden kanske ska sätta ett långt rör ca 1.3m uppe vid bakrutan eller tom. längst med bakrutan och böja det även vid motsatta sidorutan så det blir "L" format där är jue bra tryck i 2252'an så det kanske går... är tacksam för fler tips/ide'e/råd.



          Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

          Kommentar

          Arbetssätt...