Otocinclus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas
    Användare
    • april 2002
    • 9

    Otocinclus

    Finns det någon som har erfarenhet av algätaren otocinclus.
    Jag är intresserad av fisken och önskar lite tips.

    Mvh

    Andreas

  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Liten och trevlig. Jag har sett att de påstås suga sig fast på andra fiskar vid matbrist. Det problemet har jag aldrig haft. Däremot är min erfarenhet att de är mycket känsliga mot svält och att de ska ges mat, inte bara alger, och att matning under semestern är viktig.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Andreas
      Användare
      • april 2002
      • 9

      #3
      Tack för svaret.

      Jag läste på nätet att man skall ha en koloni. Dels trivs de bäst i grupp men också så dör en del i uppstarten. korrekt?

      Andreas

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Jag har hållit ensamma individer vilket de inte verkar gilla. Andra gånger har jag hållit ett litet gäng vilket går mycket bättre. Orsaken till att de dör vid uppstart beror nog på att de är i usel kondition i affären. Ofta ser man att det ligger döda fiskar i affären. Då skulle inte jag handla eftersom alla nog råkat ut för en fastekur. "Tjocka" och matglade ska de vara. Med tjock menar jag snarast "inte utmärglade". De ska ha lite hull över nacken. Tittar man uppifrån får inte huvudet se stort ut jämfört med kroppen. Det här gäller ju alla fiskar men de här små malarna verkar extra känsliga för just det här.

        Mvh.

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #5
          Mina erfarenheter är bara positiva av denna lille gynnare. Inte speciellt svåra verkar det som. Har haft 5 st i ett 220 liters i ca 4 månader tillsammans med tre st Siamensis (naturligtvis andra fiskar också). Ännu så länge verkar de klara sig utmärkt. Funderar på att byta ut Ancistrusarna i mitt 450 liters discuskar mot Otocinclus för att kunna ha svärdsplantor där!

          Det verkar faktiskt som om de bara äter alger eftersom de inte påverkas alls när man matar med räkmix eller svarta mygglarver, andra algätare brukar ju försöka ta för sig av den andra maten också!

          De är definitivt värda att prova, kan dock vara svåra att få tag på ibland!

          // Magnus



          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Andreas
            Användare
            • april 2002
            • 9

            #6
            Att de inte går på västerna är ju en stor fördel, likaså att de äter alla typer av alger i akvariet är ju super.
            Jag har hört att Ancsitrus inte äter rom/yngel, kanske gör det heller inte det. Mina Ancistrus stör däremot fiskar som vaktar rom/yngel en hel del.

            Jag letar febrilt efter otocinclus i GBG, men har ännu inte hittat några.

            Kommentar

            • Ola
              Användare
              • augusti 2002
              • 1232

              #7
              hur är leken med dom?

              ola lindeberg
              ola lindeberg

              Kommentar

              • Boerboel
                Användare
                • september 2002
                • 47

                #8
                Har 4 st hemma, och tycker att de är trevliga små fiskar. Tyvärr tycker jag att de äter lite dåligt och att man måste ha väldigt många av dem...

                Kommentar

                • Andreas
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9

                  #9
                  Trop akvarieimport har fått in en sändning.
                  Jag köpte 4 stycken i mitt 250 liters.
                  De är roliga att titta på, mycket pigga och simmar ett och annat varv tillsammans med tetrorna.
                  I affären påstod de att de säljs endast som vildfångade pga av att de inte leker i fångenskap. Men jag har läst på nätet att en del lyckats med odling.

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 1232

                    #10
                    Ok hade vatt kul med små bebisar av dem ju=)

                    ola lindeberg
                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    Arbetssätt...