Ektozon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattiz
    Användare
    • februari 2005
    • 108

    #31

    Det var mycket och intressant läsning tackar er alla för detta. Ska sakta men säkert börja sänka saltet så får jag se vad som händer Man kan jue inte mer än att pröva sig fram men det är alltid kul att höra vad andra mer erfarna har lärt sig genom åren

    Ett svar till "discusred" Mö och Hbg får inte vatten från samma ställe och efter olyckan där uppe så vad jag har hört så ska det inte vara några problem med vattnet...

    I Malmö har vi ph 8,2 och kh 6-6,5 i kranen. så vattnet är ju mycket bra direkt från kranen.
    Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

    Kommentar

    • Mattiz
      Användare
      • februari 2005
      • 108

      #32

      Glömde ju säga att mitt vatten i karet ligger på ph ca 7,5 och kh 5 och fiskarna trivs som fisken i vattnet
      Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

      Kommentar

      • Mattiz
        Användare
        • februari 2005
        • 108

        #33

        Haj igen

        okej okej har nu läst på lite mer om salt i karet å tror det börjar klarna har fått min uppfattning och det blir mindre salt och jag ska försöka ta reda på hur mycket salt där är i kran vattnet och bara tillsätta salt vid enstaka behov.

        Men har inte riktigt blivit klok på om man ska köra medel som aquasafe mfl.? Hur pass bra är de medlen och vad gör de egentligen? behöver man dem?

        Tack igen.
        Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

        Kommentar

        • Mcoist
          Användare
          • oktober 2003
          • 154

          #34
          Händer ibland att jag tillsätter salt men bara vid vissa tillfällen har ibland vid stora vattenbyten fått så att fiskarna simmar och kliar sig mot bottnen och stenar mm då verkar det funka lindrande för fisken om man tillsätter lite salt jag använder salt gjort för saltvattens akvarier i kilos påsar kostar mer än grovsalt men hästlängder billigare än ektozon salt och jag vet att det inte är skadligt på något vis.

          Vet dessutom vissa som använder avhärdningssalt som köpes i 25 kilos säckar mycket billigt och funkar bra.

          1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

          Kommentar

          • Mattiz
            Användare
            • februari 2005
            • 108

            #35

            Här kan de som vill ta en titt på Malmös kranvatten värden.

            Jag kunde inte få upp det i explorer men det funka med netscape?...


            Nu är ju min fråga igen till de som har mer kunskap/erfarenhet än jag och hållt på längre med akvarium hur ni ser på dessa värden... behövs något ändras eller jag/vi som bor i Malmö kan vara glada för det vattnet och bara fortsätta fylla på våra kar med kallt vatten...

            Vad är det egentligen som man bör tillföra eller se till att få bort (om man behöver tillföra något?) vid vatten byte?

            Hoppas ni hängde med.

            Och givetvis stort tack igen

            Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #36
              Länken funkar inte.

              Men rent allmänt:

              De flesta som har Svenskt kranvatten behöver inte använda sig av några som helst tillsatser i vattnet som utger sig för att neutralisera klor, binda metaller eller förebygga stress.

              Sen när det gäller ph och kh så är det ju olika beroende på vad man har för fisk och för utgångspunkt i kranvattnet. Har man afrikaner som dom flesta här kan man tillsätta bikarbonat för att buffra vattnet. De flesta survattenlevande fiskar klarar sig fint med bara kranvatten.

              Så det enda du bör ta ur karet är vatten och det enda du bör tillsätta till karet är friskt kranvatten.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Mattiz
                Användare
                • februari 2005
                • 108

                #37

                Tack.

                Så allt snack man hört i butiker är bara för att de ska sälja massa vatten preparat... Då ska jag sakta börja ändra på det. (Har discus)

                Då ska jag börja lägga de pengarna på ny fin fisk istället.

                Jo länken funkar men du får klippa ut den för om du tittar noga så ser man att hela länken får inte plats

                Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #38
                  Har redan provat att klippa och klistra och det hjälper inte. Länken fungerar inte.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Mattiz
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 108

                    #39

                    Funkar kanon i Netscape...

                    Annars är det bara att gå till Malmös hemsida för de som är intresserade
                    Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...