Könsskillnad på nijsenni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias

    Könsskillnad på nijsenni

    Hur ser man egentligen skillnad på kön hos njisseni?

    Jag har en fisk som jag var säker på var en hona (och även akvarielagret som sålde den) men nu börjar jag bli lite osäker.
    Den var ganska liten när jag köpte den, men den såg ut som en typisk hona. (Runda bukfenor och gulfärgad).
    Den gula färgen börjar dock avta och bli mer blåskimrande och fenorna har fått organga "spröt" i ändarna. Känns mer som en hanne.

    Hur kan man avgöra vad det är? Kan jag anta att det är en hanne pga fenorna och färgen eller kan även honor se ut så?
    Vill gärna veta eftersom jag måste köpa en partner till den eftersom den gamla dog.

    /Mattias

  • Carl Weinberger

    #2
    Hej Mattias,
    utan att ha sett hanen/honan kan det vara svårt att säga. Hos Apistogrammor uppstår ofta ett problem med att könsbestämma honar eftersom många små hanar antar en färg och fenform som liknar honornas för att undgå andra dominanta hanars aggressivitet. När sedan de dominanta hanarna försvinner börjar de plötsligt färga ut. Jag har sett det hos bl.a. Ap. borellii, där jag trodde att jag hade ungefär hälften av varje kön, men allt eftersom hanarna dog av ersattes de av nya tidigare outfärgade hanar.

    Vad jag vill säga är följande: Det går nog aldrig att vara helt säker på att man har en hona av en Apistogramma-art innan hon har lekt. Därför är mitt råd att köpa fler par eller ännu bättre fler fiskar som ser ut som honor.

    Hälsningar,
    Calle

    Kommentar

    Arbetssätt...