Slamsugning eller bara vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Slamsugning eller bara vattenbyte?

    Många diskuterar effektiva vattenbyten. För mig är detta svårare, eftersom jag brukar slamsuga botten vid varje byte (en gång/vecka). Har rätt många hungriga firrar, så det blir en del skit mellan stenarna på botten (har Rådasand, ca 4-6 mm). Skall man bara låta detta ligga, eller bör man slamsuga då och då?
  • Mård
    Användare
    • februari 2004
    • 285

    #2
    Jag gör som dig och tycker nog att det är det bästa. För mig känns det inte som om man byter vatten ordentligt om man inte suger i gruset vad jag förstår är det ju där skiten finns inte just i vattnet. Eller någon som har motargument?
    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      beror på sammansättningen i karet... de kar där jag har stor tunga CA-ciklider och stora L-malar är slamsugning mer eller mindre ett måste.
      Karet på jobbet med två chokladciklider, corydoras och lite små l-malar slamsuger jag inte.
      Anders L

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Jag slamsuger aldrig. Men då har jag feta pumpar, bläster och malawi. Det som blir, dras med i strömmen verkar det som.

        Jag slamsuger iofs i diskuskaret då och då för där är det ju inte alls samma cirkulation på vattnet.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • januari 2005
          • 540

          #5
          Sammansättningen i mitt 240kar är 2 Ancistrus, 1 Segelfena (ca 14 cm), 4 Pakistaner (10 cm) och 31 Malawis (Rödzebra, Golden, Pearl, Hongi och Maingano). Många firra = en del produktion om man matar regelbundet. Kommer med en hel del varje gång jag slamsuger.

          Kommentar

          • mek
            Användare
            • januari 2005
            • 540

            #6
            Men ett Malawikar bör innehålla en del gömställen (i alla fall om man har lite olika sorter). Då blir det ju mindre cirkulation på vissa håll så även om man har feta pumpar bör man väl komplettera dessa med bottensugning?

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • augusti 2004
              • 1639

              #7
              jag slamsuger - utan komplikationer!
              När det börjar grisa igen, så tar jag bort det.....

              Deathdealer
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                mek: ett akvarium med bra cirkulation och som är i god balans bryter ner sånt direkt tycker jag. Jag märker aldrig av att det skulle grumla eller nått sånt om jag rör om i gruset.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • mek
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 540

                  #9
                  Jag har numer ca 2000-2500 l/h i mitt kar, så cirkulation har jag så det räcker (ngt knappt med filterkapacitet dock). Har man riktigt många kar kan jag förstå att det blir jobbigt med slamsugning varje vecka. Själv har jag bara 3 att suga (240+63+25), så jag fortsätter nog med detta. Denna aktivitet är ju faktiskt en rätt behaglig söndagsavkoppling

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    Kattskitsstora korvar försvinner inte i första taget, inte heller träfliskablar från trätuggande panaquer
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #11
                      Anli, du har väl en sån där special-spade för kattlådan till dina grisar då?

                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 428

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Tony

                        Anli, du har väl en sån där special-spade för kattlådan till dina grisar då?

                        Haha

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Man slamsuger om det ar skitigt. Jag skulle vilja saga att du ser om det behovs. Slammet ar nedbrutet for det mesta och smutsar nog inte ner sa mycket, men det ar inte alltid sa snyggt. Storsta problemmet ar annars att det kloggar igen filtren.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Tony

                            Anli, du har väl en sån där special-spade för kattlådan till dina grisar då?
                            Vet inte hur en sån ser ut och vill inte veta, enda kattskit jag ser är på tomten.... urk! förrutom kopierna i karen
                            Anders L

                            Kommentar

                            • Nyllet90
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 1133

                              #15
                              jag har katt och anli har trimac!!
                              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...