Tror ni mina nya firrar passar med de befintliga!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xander_Drax
    Användare
    • november 2004
    • 27

    Tror ni mina nya firrar passar med de befintliga!

    Jag har fått några malawiciklider som just nu befinner sig i en plastbalja. Jag tänkte sätta i dom i akvariet nu till helgen, men så fick jag en känsla av att de kanske inte funkar med mina andra.

    De firrar som jag tänkte sätta i är http://www.zoonen.com/perzoonen/gal...6425&gid=349251

    De är inte mer än 7-8 cm. Jag vet dock inte vad det är för slags malawi's.

    De firrar som jag har i akvariumet är 1 par Oscar, 1 par Moori, 1 par Annectus och 1 Jack Demphesy.

    Vad är era synpunkter?

    Kommer de nya gynnarna att bli mat eller trakkade av de andra?
  • Xander_Drax
    Användare
    • november 2004
    • 27

    #2
    Länken verakr inte funka. Det här då: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=346425

    Kommentar

    • Tobbe_B
      Användare
      • augusti 2002
      • 299

      #3
      det år röd zebra du fått har dom ingen luft??
      dom ser ut att chippa efter andan en del av dom.
      hur strt akvarie har du??
      ingen bra ide att blanda amerikanare me afrikaner(malawi)
      Msn:t__skate@hotmail.com
      Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
      Skateboard is not a crime.
      f.d cool men bytt användarnamn

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Xander. Du kan inte blanda malawi med Oscar. Det kan inte sluta annat än illa. Vattnet är fel, födan är fel, beteendet är fel. I stort sett allt är fel.

        Du bör inte ta emot fisk du inte känner till eller vet om de passar med det du har nu. Jag skulle lämna tillbaka dem om du inte har ett till akvarium.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Xander_Drax
          Användare
          • november 2004
          • 27

          #5
          Fiskarna får luft, men när jag kom med karmeran blev de nyfikna och kom upp till ytan.

          Jag köpte 1 par Oscar, 1 par Moori, 1 par Annectus och 1 Jack Demphesy samtidigt av samma akvariehandlare som är specialicerad på ciklider. Dom sa att det gick bra att ha oscar med de fem malawicikliderna.


          Kommentar

          • Xander_Drax
            Användare
            • november 2004
            • 27

            #6
            Kan ni inte utveckla varför det inte funkar. När man läser på zoopet så verkar det som man kan ha dom tillsammans vad gäller vatten och föda.

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              1. Deras krav på vattnets hårdhet är olika.
              2. Oscar är en rovfisk och äter andra fiskar, malawiciklider äter främst grönt.
              3. Malawiciklider har långa tarmsystem som behöver fiberrik mat för att inte förstoppas.
              4. Malawiciklider vill ha mycket kraftig vattencirkulation.
              5. Oscar är mycket agressiva och skall bara hållas med andra kraftigare arter.
              6. De kommer inte ens från samma världsdel.

              Räcker det?

              Det är OTROLIGT konstigt att en butik skulel rekommendera en sådan blandning av cikldier. Man kan verkligen ifrågasätta deras seriositet.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Xander_Drax
                Användare
                • november 2004
                • 27

                #8
                Det räcker mer än väl.

                Jag skall bege mig till butiken och höra vad
                dom har att säga.

                Tack för informationen!

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • november 2004
                  • 572

                  #9
                  Dom flesta ciklider går bra med ph 7-8,är man inte strikt biotopriktig o halv hysteriskt kan man ofta blanda från olika världsdelar utan att fisken mår illa av det,påfåglar blir rätt så stora o slukar gärna en mbuna om den kan,så mycket hänger på "oscarns" stl,faktum är att en stor del av sveriges akvarister häller i vatten ,köper fisk efter tycke o smak o får det att funka utan att ha en tanke på ph/kh o dyl,har sett ett otal "knepiga" kombinationer som har funkat utan att fisken lider o det är huvudsaken tycker jag...stor fisk äter liten fisk kan man ju ta som en huvudregel...men annars ser inte jag några hinder för att blanda hej vilt....allltså precis som man gör i ett "snällt" sällskaps kar med tetror,barber,malar,mollies,platys som ofta krockar hej vilt med de naturliga värdena.Vilket inte alltid betyder att fisken mår dåligt för det,faktum är att mången fisk trivs alldeles ypperligt i svenskt kranvatten som många gånger kan vara rena lyxen om man jämför med naturliga tuffa förhållanden....foderfrågan är ingen big deal,finns en mängd lösningar på detta.Sen att de inte kommer från samma världsdel är en pyttesak enligt mig....menar man kan väl ta en bärs med en japankille också?

                  Kommentar

                  • Xander_Drax
                    Användare
                    • november 2004
                    • 27

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av hutti

                    Dom flesta ciklider går bra med ph 7-8,är man inte strikt biotopriktig o halv hysteriskt kan man ofta blanda från olika världsdelar utan att fisken mår illa av det,påfåglar blir rätt så stora o slukar gärna en mbuna om den kan,så mycket hänger på "oscarns" stl,faktum är att en stor del av sveriges akvarister häller i vatten ,köper fisk efter tycke o smak o får det att funka utan att ha en tanke på ph/kh o dyl,har sett ett otal "knepiga" kombinationer som har funkat utan att fisken lider o det är huvudsaken tycker jag...stor fisk äter liten fisk kan man ju ta som en huvudregel...men annars ser inte jag några hinder för att blanda hej vilt....allltså precis som man gör i ett "snällt" sällskaps kar med tetror,barber,malar,mollies,platys som ofta krockar hej vilt med de naturliga värdena.Vilket inte alltid betyder att fisken mår dåligt för det,faktum är att mången fisk trivs alldeles ypperligt i svenskt kranvatten som många gånger kan vara rena lyxen om man jämför med naturliga tuffa förhållanden....foderfrågan är ingen big deal,finns en mängd lösningar på detta.Sen att de inte kommer från samma världsdel är en pyttesak enligt mig....menar man kan väl ta en bärs med en japankille också?
                    He he..det tycker jag låter bra. Jag inte haft eller sett tendens till problem hitills. De äter och är glada iaf!

                    Kommentar

                    • mrgreed
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 494

                      #11
                      5. Oscar är mycket agressiva och skall bara hållas med andra kraftigare arter.

                      Hehe inte mycket sant:-)
                      Oscar är glupska men annars hur snälla som helst...bara inte den andra fisken ses som mat.

                      Mvh
                      Danne

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #12
                        Oscar kan bli mycket agressiva när de leker...
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Orppo
                          Användare
                          • september 2004
                          • 518

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                          Oscar kan bli mycket agressiva när de leker...

                          Hoppas att mina gör det snart

                          Kommentar

                          • Kenneth.larsson
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 40

                            #14
                            Tycker Hutti har en bra attityd till hobbyn.
                            fiskar kan trivas med varandra även om dom inte är från samma
                            (sjö/land/vattenvärde) till skillnad från oss tvåbenta.
                            har 4 akvarium

                            Kommentar

                            • jordätaren
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 51

                              #15
                              Man skall inte blanda fisk ifrån olika världsdelar!
                              Rasmus Ljungqvist
                              540lit sydamerikaner
                              54lit yngelkar

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oi...us Akvariesida

                              Kommentar

                              Arbetssätt...