Växer fenor ut helt igen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Växer fenor ut helt igen?

    Jag har en stilig veija synspilium som blev riktigt dålig. Han fick läskiga råsa bölder/sår och ludd och tillstånd förvärrades snabbt.

    Inga kurer tyktes bita och när det var som värst var jag på väg att avliva honom. Men ville göra ett sista försök.

    Då kom jag äntligen över Aqua Furan. Han behandlas nu i en andra kur med det medlet och börjar bli helt klart bättre.

    Saken är den att han förlorat hela sin vänstra hjälfena.

    Kommer den att växa ut eller kommer han alltid vara missbildad?

    Han simmar utan problem och äter bra nu igen.
    Men han kommer nog aldrig kunna försvara sig igen om han inte får tillbaka sin hjälfena.
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Den kommer förmoligen växa ut igen, om inte den gått av helt vid roten av fenan. Det är bröstfenan du menar va?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Om fenan med rot och allt är borta så växer den inte ut igen vad jag har förståt, finns roten kvar så kommer hela fenan växa ut om fisken bara får lite lugn och ro. Jag har två långsträckta pansarmalar som fick samtliga fenor avklippta i princip ner till roten av ett sebraciklidspar, malarna såg ut som små korvar där de låg där helt hjälplösa och liksom ålade sig fram medan de frenetiskt viftade med sina millimeterlånga fenstumpar... Men de flyttades från sina plågoandar och det tog inte mer än ett halvår eller så innan samtliga fenor hade vuxit ut.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

        Den kommer förmoligen växa ut igen, om inte den gått av helt vid roten av fenan. Det är bröstfenan du menar va?
        jupp bröstfenan

        Ok det finns ett 'strå' kvar, så ganske hopp finns för honom ändå.

        tackar för svaren Zaphi och FI.

        Kommentar

        Arbetssätt...