Luft bubblor i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mickebromma
    Användare
    • december 2004
    • 31

    Luft bubblor i karet

    Hej alla

    Jag har ett nytt akvastabil alu kar på 528 liter med btn bakrund det har varigt igång i ca 1 mån,har ej nitrit än så länge om man nu ska lita på test stickor ifrån tetra.Bakom bakrunden sitter 2 st powerhead Aquaclear 1514L/tim st med vp rör och filtermaterial
    det heter med all sanolighet blå filtermatta.nu är det så att jag tycer det blir så mycket bubblor "syre bubblor" vad göra åt detta,det är inte skit utan bara bubblor.karet inehåller ca 17 st Alunocarer av diverse sort men detta är inte deras fel.
    Har även en riktigt häftig L-mal"svart med vita prickar" som jag köpte på Akvarieleasing för 850 kr dom sa att dom hadde dessa ca 2g/år,
    Kan säga att dom har ett otroligt stort urval,samt att dom har stora firrar med.Akvariet köpte jag irån Akvarielagret och är mycket nöjd med båda två.ursäkta reklamen men bra och kunniga afärer är det bästa jag vet.
    Är det någon som vet vad jag kan ska hitta på

    Micke
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    citat:nu är det så att jag tycer det blir så mycket bubblor "syre bubblor" vad göra åt detta,
    Du måste undersöka vart luften kommer ner i karet. Det bildas inte i karet utan kommer ner från ytan. När du vet vart det kommer in i karet blir det en baggis att åtgärda.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • mickebromma
      Användare
      • december 2004
      • 31

      #3
      Ka det vara powerheaden som har för högt tryck upp mot ytan?

      Kommentar

      • mek
        Användare
        • januari 2005
        • 540

        #4
        Korkad fråga kanske, men du har inte kopplat på diffusern på din Powerhead? Då får du en hel del bubblor.

        Kommentar

        • Avalanche

          #5
          du får inte luftbubblorna när du gör vattenbytena? jag brukar få endel bubblor efter vattenbytena...

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Kan mycket väl vara så att filtermattan innehåller mycket luft som sakta men säkert sugs ut av cirkulationspumparna? Testa att trycka ihop den under vattnet och se ifall det kommer några bubblor.

            Troligast är nog dock att det kommer vid vattenbyte, då blir du lättast av med det genom att "duscha" ner vattnet i karet/spannen.

            Kommentar

            • mickebromma
              Användare
              • december 2004
              • 31

              #7
              Ok ska prova era fina ideér så får vi se

              Nej jag har inte kopplat på diffusern

              Tackar&bockar
              Micke

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Om det är gasövertryck så bildas det luftbubblor i vattnet. Om du t ex använder kallt vatten och senare värmer upp det så faller bubblorna ut eftersom att kallt vatten kan innehålla mer gas. Ett annat exempel är om du har växter och mycket näring och ljus. Då faller syrgasen ut som bubblor på bladen. En länk i ämnet: http://www.abo.fi/instut/fisk/Swe/Miljo/gasbubble.htm (men ditt vatten innehåller garanterat inte så mycket gas att det blir farligt)
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Thorichtys
                  Användare
                  • april 2002
                  • 56

                  #9
                  Jag har tidigare haft små bubblor som kom från ytterfiltret. Då menar jag inte bubblor som uppstår när man gjort rent filtret, utan de har uppkommit efter kanske ett par månader. Nu har jag också små bubblor, men från ett powerhead. Där har jag ingen typ av filter, bara ett litet galler för att förhindra att större saker, som fiskar, ska fastna. Hur förklarar man det?
                  Magnus

                  Kommentar

                  Arbetssätt...