akvarium på parketten??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hillevi
    Användare
    • januari 2005
    • 20

    akvarium på parketten??

    Hej!

    Jag ska snart starta upp ett akvarium, men jag funderar lite över om jag kan ha det i verdagsrummet. Vi har precis fått golvet omslipat, så paketten är som ny... jag kanske är ovanligt klumpig av mig, men när jag byter vatten kommer det garanterat lite "skvätt" på golvet...

    Hur gör ni med era akvarier? tål parketten ett vattenbyte i veckan? skulle vara bra o få lite erfarenheter...
    Hillevi
  • Belgarath
    Användare
    • februari 2005
    • 584

    #2
    Lägg en stor handduk på golvet och kör tömning/påfyllning med slang, då bör du slabba mindre och det som kommer utanför bör hamna på handduken i så fall, det gör det här hos mig, och jag har oxå parkettgolv.

    Kommentar

    • Tascha
      Användare
      • oktober 2002
      • 214

      #3
      Torkar man bara upp vattnet direkt så är det ingen fara.
      Ett vattenbyte utan skvättar på golvet ser jag som en omöjlighet. Några droppar/skvättar hamnar alltid utanför.
      /Roger

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Jag har "alltid" haft akvarium i tv-rummet med parkettgolv. Jag har både skvätt och översvämmat. Sålänge det handlar som små mängder vatten och du torkar upp efter dig är det ingen fara, särsklit inte när golvet är nylackat och minimalt vattenuppsugande.

        Tony Englund

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • januari 2005
          • 540

          #5
          När jag bytte vatten i mitt tidigare 160literskar, kom det ofta vatten intill bänkkanten. Trodde det sugits in vatten under bänken. När jag sedan tog bort det i samband med akvariebyte..... inte ett spår, så kör hårt hillevi! Se bara till att torka bänken på undersidan, så ev smågrus försvinner.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Jag lade plankor under mina fotter pa akvariet. Tra mot tra skulle vara bra hade jag hort. Inga marken blev det iallafall. Folk som vet far kommentera om mitt forslag ar bra.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hänger på debatten... Olas tips med plankor på golvet vidare utvecklade jag. Jag hade lite mdf(ett skivmtrl.) stående i förrådet. Tog mitt dosborr & borrade/sågade ut 6 st runda fötter som jag la under fötterna på akvariet. När det gäller vatten så är det ingen fara med parkettgolv, är det bara ordentligt lackat så kan du ha det som duch golv om du vill. Torka av efter dig & se till att vattnet inte smiter ner i några kanter/sprickor så är det lungt. Investera i en trädgårdsslang & några kopplingar & en perlator till kranen så att du kan få i hop slangkopplingarna med kranen. Sedan är det upp till dig hur mycket vatten du spiller. [:-D] Jag har kört så i många år & det är ett bra sätt att få vattenbytena att funka & bli av. Spiller du på golvet...torka efter dig eller lägg ett badlakan framför akvariet för spiller du så är det där. Lycka till....

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • december 2004
                • 1324

                #8
                Mina stativben står i så´na där koppar man har till pianon, verkar vara bra, fast det har inget med vatten att göra.

                Kommentar

                Arbetssätt...