diskus vad är fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • september 2002
    • 43

    diskus vad är fel?

    Jag är visserligen akvarist sedan 30 år tillbaka, men diskusnybörjare. Förra året startade jag ett diskusakvarium med marlboro red,brun diskus och diamond blue. De 4 diamond blue växer inte! De är nu ungefär hälften så stora som de övriga. De verkar äta som de övriga och förefaller inte heller mobbade, som skulle kunna förklara detta. Har jag gjort något fel? Lite råd och tips tack!

  • kilova
    Användare
    • april 2002
    • 327

    #2
    Hej jag tror det är bäst att sätta dom 4 diamond blue i ett eget kar och låta dom gå och äta upp sig där i ett par 3 månader,Jag tror nog att dom får mat men troligtsvis inte tillräcklit mycket.Vad ger du dom för mat.
    hoppas du får dom att bli lika stora som dom andra.
    Jag har själv diamond blue mina äter betydligt mer mat än mina marlboro red.
    mvh kim



    Tropheus moori golden kazumba F1
    Tropheus dubosi F1
    Tropheus Chaitica F1
    Tropheus red chimba F1
    Tropheus black pemba F1
    Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
    Tropheus moori bärnsten F1
    Tropheus moori kejsare
    Mvh Kim

    Kommentar

    • Johan1
      Användare
      • maj 2002
      • 390

      #3
      Håller med svaret innan. Det kan även vara så att man har inavlat din linje så att fisken blir mindre och mindre. Har själv råkat ut för det flera gånger. Kvittar då hur mycket man matar de blir inte
      större.

      Jag har själv utkorsat vissa av mina fiskar med andra sorter och vildfångat. Och omgånde så blir ynglen större och avkomman mera fertil. Vanliga regler vid linjeavel.

      Även om de någon gång under uppväxten. Även innan du köpte dem så kan de varit sjuka och det har även en begränsande effekt på tillväxten.

      Typen av foder. Oxhjärte foder kombinerat med levande maskar och riklig variation ser även det till att fisken blir större.

      Johan Nilsson

      Diskus CD - Mera Information www.discusfish.nu, finns info på gratis cd.

      Johan Nilsson
      https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • september 2002
        • 43

        #4
        Det är nästan så att jag inte törs säga vad jag matar mina diskusar med. Jo, röda mygg och oxhjärtblandning. Om maten skulle vara fel tröstar jag mig med att också de andra skulle vara lika små. Det skrivs ju mycket om ärtor, räkor etc men jag tror nog att ärtåkrar i Amazonas är lika ovanliga som ishavsräkor.

        Kommentar

        Arbetssätt...