Eheim 2252

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattiz
    Användare
    • februari 2005
    • 108

    Eheim 2252

    Hej.

    Har en liten fråga ang. Eheim 2252 innerfilter...
    Har satt på en diffusor men där kommer upp vatten ca: 1cm i luft slangen
    hur får jag bort detta har provat snart allt tror jag men de kommer tillbaks igen.

    Tack på förhand.
    Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det spelar väl ingen större roll eller? När jag körde diffusor har jag också för mig att det alltid fanns liiite vatten i slangen. Du kan ju kapa den 1cm och försöka igen om det är jobbigt eller la loss den och blåsa genom den.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Mattiz
      Användare
      • februari 2005
      • 108

      #3
      Hej igen.

      Jag har kapat slangen och den är 7cm, har även tagit av den och tagit bort allt vatten i den men när jag sätter på den igen händer samma sak (vatten i slangen) och öppnar jag ventilen mer så blir det vatten i slangen upp till vattenytan... det jag inte blir klok på är att slangen ska väl vara helt fri från vatten för att kunna tillföra syre. Eller är jag helt ute och cyklar

      Tack igen.
      Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Om det forsar fram små, små bubblor i vattnet tillför den syre. Testa att hålla tummen för slangen när pumpen är igång så ser du väl skillnad, eller?
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Mattiz
          Användare
          • februari 2005
          • 108

          #5
          Har provat det också å det blir ingen skillnad??? Jag borde jue kunna reglera luft flödet med ventilen men det blir inte heller någon skillnad på (bubbel) effekten? har jag den liiite liiite öppen så kommer där bubblor men så fort jag öppnar upp mer så... vatten i slangen å inga bubblor
          Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Låter skumt tycker jag. Även om det är lite vatten i röret skall den inte ha några som helst problem att suga genom syre om det är fritt ut i rummet... Jag vet inte faktiskt isåfall.. Du får testa dig fram.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Mattiz
              Användare
              • februari 2005
              • 108

              #7
              Du ska ha stort tack iaf.

              Får pilla mer med det imorgon och hoppas jag får rätt på det

              Får väl köpa en syrepump annars
              Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

              Kommentar

              • jarinen
                Användare
                • april 2003
                • 1888

                #8
                Om du verkligen vill syresätta bra skaffa en sån vinklad plastspade och sätt på utblåset istället. Detta för att få vattenytan att bli riktigt turbulent, det är så man syresätter bäst.

                Vill du ha bubblorna av annan anledning för att det är snyggt eller nåt får du väl mecka vidare, diffusorn på 2252 gör väl varken från eller till syremässigt.


                Mvh Jari

                Kommentar

                • Mattiz
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 108

                  #9
                  Huga.

                  Nu kan jag inte sova ligger bara å tänker po va som kan vara fel...
                  Plockade isär hela pumpen precis men ser inget fel, det verkar som om där är dåligt tryck i pumpen. Vattnet rinner bara ut från röret å luften som ska komma ut stannar precis innan diffusor öppningen precis som om den inte orkar trycka ut luften, hoppas ni förstår vad jag menar

                  Huga det blir en lång natt ser det ut som...
                  Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                  Kommentar

                  • Mattiz
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 108

                    #10

                    Vet inte om Jag kan säga god morgon... Men godmorgon i alla fall.

                    Har nu hållt på med pumpen hela natten och jag blir inte klok på det nu låter den som en skördetröska? Har plockat ner hela pumpen igen och kollat alla delar men hittar inget fel... Väntar nu bara på att min lokala akvarie affär ska öppna och se om vi kan göra en gemensam undersökning...å klockan går juuuue så sakta nu... men de gjorde den inte inatt

                    Hör av mig så fort jag fått rätt på det så kanske andra kan ta hjälp av det i framtiden

                    Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                    Kommentar

                    • mek
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 540

                      #11
                      Jarinen.... du säger att kraftpaketet inte bidrar till syresättningen nämnvärt. Har inte denna pump själv, men på lagret sade de att just Eheim var de enda som kunnat fixa en diffusor som verkligen syresätter vattnet. Är detta alltså en sanning med modifikation?

                      Själv har jag satt diffusor på Powerhead 802.... sprutar luft som fn, och förhindrar hinna på vattenytan (vilket väl är viktigast).

                      Kommentar

                      • Kid
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 256

                        #12
                        Mattiz,
                        >..det verkar som om där är dåligt tryck i pumpen. Vattnet rinner bara ut >från röret..
                        Låter som om något är fel.
                        När utblåset på min 2252 når ovanför vattenytan, vid vattenbyten, sprutas det en stråle tvärs över mitt 160cm kar, med eller utan diffusor! Det rinner verkligen inte bara!

                        Lycka till
                        /Kid

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Mattiz: Vad jag förstår har diffusoreffekten marginell betydelse vad gäller syresättning. Jag vet ett par som haft problem med lite för höga klorhalter och därför använt diffusor. Har du inte det så kan du glömma den tror jag. Kloret verkar nämligen frigöras när man "forstar" i vatten. De här små bubblorna har ändå svårt att göra vattnet syrerikare. Bäst syresättning får du genom att göra som jarinen säger.

                          En annan nackdel med diffusorn är att du ju får massor av pyttebubblor i vattnet vilket faktiskt kan göra att det ser lite grumligt ut.
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Mattiz
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 108

                            #14

                            Okej vi glömer det här med syresättning jag kom på att jag kom inte på ett bättre sätt att förklara mitt probelm... Där har varit bra tryck innan precis som kid säger men efter att jag satt på diffusern så har trycket blivit mindre och nu är där samma "låga" tryck med som utan diffusor och precis som zaphi säger så håller jag med ang. syresättningen och höga klor halter har jag inte så det kan vi plocka bort och till mek där är bra tryck i kraftpaketet när det väl funkar har sett flera 2252 med diffusor på max tryck och då bubblar det såg även en 2252 i ett 200L kar och det går inte då kan man surfa på vågorna om man har max tryck på diffusorn också var det jarinen har funderat på det med "spade" men jag vill kunna reglera trycket. 30 min kvar sen går jag iväg och får pumpen testad i affären för något fel är det.

                            Stort tack igen alla.
                            Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                            Kommentar

                            • Mattiz
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 108

                              #15

                              Hehe...

                              Man ska inte ge sig. Nu har jag fått den att funka efter att plockat isär den igen (och torkat vatten från golvet efter normalt tryck) felet var att plast biten där magneten sitter fast till propelern är sliten och glappa så jag klämde fast den för att kolla. Så nu får jag sticka iväg och köpa en sådan.

                              Mmm... så fint den puffat på nu

                              Stort tack så TACK.
                              Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...