Torpargrund och ett 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy K
    Användare
    • maj 2002
    • 309

    Torpargrund och ett 720

    Ställde först frågan på tråden

    som en följd av mina flyttbekymmer med ett 720 - men den är nog värd en egen tråd. Är det någon som har koll på vilka belastningar man kan utsätta en torpargrund för? En jobbarkompis menar att gränsen är nådd redan vid 375 liter. Tycker det borde funka med lite mer?
    Huset är byggt 2000.
  • Mikael
    Användare
    • april 2002
    • 347

    #2
    När jag byggde hus i slutet av 80-talet var det med torpargrund. I huset skulls vi ha en braskamin och trots att den i sig inte var så tung (inkl skorsten) så krävdes en förstärkning under golvet. Förstärkningen bestod av ett gjutet fundament där det sedan byggdes ett slags fackverk på som stöttade upp golvet. Även om ditt hus nu står på plats borde det gå att fixa en stödkonstruktion under den tänkta akvarieplatsen, eller? Kolla med en byggkonsult eller med husfirman så kan du säkert få fram belastningsgränser och annat nödvändigt.

    /Mikael Mayer
    Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

    - Lars Falk

    Kommentar

    • Christer T

      #3
      Så länge det står invid en vägg som är bärande, t.ex. yttervägg så är det med största sannolikhet inga problem. Om det däremot inte finns något bärande under på ett par meter så ska man nog tänka sig lite för.

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 1159

        #4
        Om det är ett modul eller volymhus (jobbar själv på husfabrik) så skall du nog ta kontakt med hustillverkaren och fråga vilka laster golvbjälklaget är anpassat för att klara. Samtidigt kan man fråga sig vad en dubbel vattensäng väger och fråga sig hur många som skulle låta bli att sätta in en så´n?
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • juli 2004
          • 428

          #5
          Ursäkta! Men vad är en torpargrund? hur är den konstruerad? (blev bara så nyfiken)
          /Lasse

          Kommentar

          • Ola Sjödin
            Användare
            • augusti 2003
            • 514

            #6
            Torpargrund innebär att det inte finns någon hel gjuten platta under golvet utan istället är det ett luftutrymme på, i vårt fall, ca. 1 meter. Golvet vilar då på plintar eller balkar. Denna golvtyp tål då självklart ej lika tung belastning som om det vilade på en betongplatta.

            Jag bor i ett hus med torpargrund (Älvsbyhus) och när vi lät bygga kåken så fick de förstärka golvet där akvariet (960 l)skulle stå. De fick lägga en separat grundbalk (ca. 3m lång) under akvariets plats. Det är inte direkt aktuellt med ommöbleringar hos oss utan akvariet har sedan stått där i snart tio år.

            Hör med firman som byggde huset om hur många kilo/m2 golvet tål. (I ditt fall bör väl akvariet kräva ca. 800 kg/m2???) Det spelar även in om det går att placera akvariet direkt ovanför en betongplint eller ej, hur många ben akvariebänken har (fler ben= lägre tryck/ben)

            Ett alternativ är väl att göra hål i golvet och mura med lecablock från grundsanden och gjuta platta i golvnivå just där akvariet skall stå. Så kan man göra när man sätter in tunga kaminer.

            Till slut hamnar man väl i att rannsaka sig själv om hur mycket gambler man är... För mig blev valet lätt då vi byggde huset. Extraplinten var ej dyr i det sammanhanget. Vete tusan om jag inte hade chansat en del om jag hade skaffat ett bagagnat hus!

            /Ola Sjödin

            Kommentar

            • Niclas Larsson
              Användare
              • januari 2004
              • 546

              #7
              Kommer du in under krypgrunden kan du ju alltid förstärka regelverket där karet står... och då är det nog inte några problem, se bara till att fördela lasten på lite större yta med hjälp av plåtar eller reglar eller plywood. tänkt på att ett 720 kar med sand och allt bör väga si så där en 900 kg säg att det står på en bänk med åtta ben det ger ju drygt 100 kg per belastningställe.
              Säg att du skulle ha åtta stadiga kompisar på drygt hunra pannor stående i rummet inte hade väl dom åkt ner i krypgrunden...
              Nu har i och för sig såna gubbar oftast stora fötter
              Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hej Tommy K!

                Jag har ett gammalt hus (1924) med torpargrund, det är riktigt bjälklag 2"8 och jag har två kar inne i vardagsrummet 540,220 och det har klarat sig nu i tre år utan synliga skador på golv eller bjälklag. Har även lite koll på golvlisten, ökar glipan mellan golv och list så får man nog tänka till lite. Karen är placerade mot yttervägg.

                /Tomas

                Kommentar

                • Tommy K
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 309

                  #9
                  Det låter intressant detta. Det är just ett Älvsbyhus det är frågan om. Skulle det inte kunna räcka med att man lägger t ex ett Leca block direkt på mark och en kort stämp emellan? Stämpen kan man ju justera så den spänner duktigt mot bjälklaget?

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    javisst! Du måste vara helt säker på att lekablocken inte kan röra sig. Jag tror att du ska lägga en regel mellan två till tre bjälklag för att fördela vikten mera. Använd dig av stämp som är justerbara ifall lekan sjunker.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...