Tropheus Mix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shcolsson
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 256

    Tropheus Mix

    Hej på er Alla,

    Jag har en liten fundering! I mitt 540 l har jag 13 st T.Duboisi Maswa, vuxna djur, tillsammans med C.Frontosa Blue Mpimbve. Frontosorna är 11 till antalet och är ca 4-5 cm stora. Nu funderar jag (lite lätt) på att blanda in mina 21 st Tropheus Moorii Lupota i karet. Lupotorna är ca 4-5 cm. Det är ju att lägga alla äggen i en korg förvisso, men det kunde ju se lite trevligt ut!

    Vad tror ni? Kommer djuren att slå ihjäl varandra eller vägra att leka/korsa sig? Har ni något annat tips på fisk jag kan lägga i?

    PS. Ja, jag ska inte ha 11 fullvuxna Frontosor i det karet. Jag ska fixa en grupp om 5-6 st och sälja de andra till någon Frontosa dyrkare. Förmodligen kommer mina Troffar att gå i egna kar vid den tidpunkten.
    Experience is something you get right after you need it.
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag tycker att det låter som en bra ide. Man kan aldrig vara helt säker på hur dubbarna kommer att gilla de nya men jag har gjort det du beskriver (utan frontosor då) ett par gånger utan några problem Troligen blir det bara lugnare eftersom det blir mer liv och rörelse i karet. Ska dessutom tillägga att mina dubbar är riktiga monster. Något av det bråkigaste jag sett men de rör inte en fena på ett ungdjur om det inte får plats i munnen för de gillar att äta sina yngel. Du säger att dubbarna är vuxna? Du menar väl inte 20 cm för då skulle jag nog tveka?

    Jag har hittills aldrig hört talas om att dubbar korsat sig med något.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • shcolsson
      NCS Medlem
      • januari 2005
      • 256

      #3
      Hej Fredrik,

      Nej det är nog att ta i. Jag skulle tippa att den stora hanen är ca 12-14 cm och han kör ganska hårt med de övriga i gruppen. Det ska tilläggas att jag har köpt dessa som "en fungerande grupp" och de har lekt flera gånger.
      Experience is something you get right after you need it.

      Kommentar

      • thomas1wallen
        Användare
        • oktober 2004
        • 121

        #4
        Verkar vara en bra idé!!!!!
        Thomas

        Kommentar

        Arbetssätt...