Kan sajica vara så elaka så att dom har ihjäl

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dorner
    Användare
    • mars 2004
    • 32

    Kan sajica vara så elaka så att dom har ihjäl

    Hej
    Jag har ett par Cryptoheros sajica och hade ett par Nanochromis parilus de sistnämda dog med några dagars mellan rum. Vad jag har sett så är det inga problem med vattnet eller att de har mått dåligt hade samma problem med två Nanochromis transvestitus som ochså dog utan syn bar anledning. Nu till frågan kan det vara så att Cryptoheros sajica är för agresiva för de andra så att det är de som har haft ihjäl dom. När dom har haft rom har dom varit på sin vakt. Om det är så skulle jag vilja ha förslag på passande ciklid sällskap. Akvariet är på 120l och förutom ovanstående så finns det ett stim kardinaler och två stycken nyckelhålsciklider som jag funderar på att bytta då dessa bara står och trycker bakom en rot gjorde så även innan Cryptoheros sajica kom in i bilden.

    /Joakim

  • daniel60
    Användare
    • mars 2003
    • 527

    #2
    Med ett par sajica i 120 liter gör du nog bäst i att glömma andra ciklider.
    mvh Daniel
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

    Kommentar

    • kungsholmen
      Användare
      • november 2004
      • 37

      #3
      Nej, jag tycker inte att du behöver vara så orolig att stoppa in ett par ciklider till.

      120 liter är tillräckligt för att prova ett par till t ex Archocentrus multispinosus.

      Men gör två ordentliga stenrös í varje hörn(så att de har två läger) samt gärna en rot i mitten(avdelare).

      Det du kanske bör tänka på är att inte släppa ned de nya firrarna under en lekperiod. Då är Sajicorna tuffa och den snälla Multispinosan får en lite väl hård introduktion.

      Om du sedan fortfarande tycker att det känns tomt? Då tycker jag att du köper 10-15 tigerbarber! OBS! Nu blir akvariumet hårt belastat! Det gör inget, det är bara köpa ett filter till och göra minst ett vattenbyte i veckan. No problems senior!

      Kommentar

      • fredrikr
        Användare
        • oktober 2002
        • 985

        #4
        Sajica kan vara mycket elaka. Jag hade ett par sajica med yngel i ett 160L. Det slutade med att i princip alla andra fiskar dog av stressen och/eller fysiska skador. Fisknotan slutade på drygt 1000kr.

        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

        Kommentar

        • kungsholmen
          Användare
          • november 2004
          • 37

          #5
          Lycka till Dorner!

          Kommentar

          • dorner
            Användare
            • mars 2004
            • 32

            #6
            Tack för svaren

            /Joakim

            citat:Ursprungligen skickat av kungsholmen

            Lycka till Dorner!

            Kommentar

            • dorner
              Användare
              • mars 2004
              • 32

              #7
              Nu har honan dött. Blev nog ihjäl stressad avhanen. Funderar nu på att bytta bort hanen och nycklarna och prova på Väst afrika. Vi får se

              /Joakim

              Kommentar

              Arbetssätt...