Dvärgciklider i ett 40 l akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Beffe

    Dvärgciklider i ett 40 l akvarium?

    Hoppas ni inte stenar mig för att jag funderar på detta, men som rubriken lyder, går det att ha någon sorts dvärgciklid i ett 40 l akvarium?
    Är ny här förresten, får tacka för en väldigt bra sida & forum!
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ja, flera av Apistogrammorna går (Sydamerika).
    Mikrogeophagus bör gå, särskilt fjärillscikliden (Sydamerika)
    En del mer Aequidenslika ciklider kan gå men akvariet är i minsta laget, t ex Laetacara och Nannacara (Sydamerika)
    Palettciklid (Pelvicachromis pulcher) går (Västafrika)
    Lamprologus multifasciatus går (Tanganyikasjön)

    Sedan finns det fler
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Såg ett otroligt läcker litet skrivbordsakvarium (typ 40 L kanske)hos min handlare, och hela baksidan var ett filter med värmare, pump,filtermatta och biobollar. Och lysrör... cool design i antingen metallic svart, blått eller grått. 850 spänn!
      Man kansek skull backa tillbaka från jättebaljorna och starta ett litet apistogramma kar!
      Anders L

      Kommentar

      • johanssonsan
        Användare
        • oktober 2004
        • 160

        #4
        anli - ett gäng rödmunstetror stimmar fint i den burken!

        Kommentar

        • Beffe

          #5
          Tack för svaren!
          Jag funderar lite på två Fjärilsciklider samt 3 pansarmalar i "första stöten", visar detta sig fungera bra så kanske man skulle köpa in ett litet stim med tetror av något slag?
          Tanken med detta kar är att det ska bli ett "low budget" projekt. Har precis fått en nytändning för det här med akvarier så jag vill inte lägga ner för mycket slantar på det, om intresset inte skulle hålla i sig menar jag []
          Hade tänkt mig runt 150-200 kr för fisken och runt en hundring för växter (lär väl bli kanske två plantor?)
          Övrig utrustning och inredning har jag sedan innan.

          Kommentar

          • Beffe

            #6
            Inget svar? Då tolkar jag det som att mina fisk-funderingar låter bra
            Hur som helst, akvariet står nu på mitt skrivbord, vattenfyllt och med grus i. Kom att tänka på en ganska väsentlig grej, filter. Har tre alt.
            1. Jag har ett konstigt filter som man kopplar till en luftpump, det är ett långt rör med en "filterpatron" i botten. Eftersom min lufpump har två uttag så tänkte jag att man kanske kunde ta detta filter + en syresten i varsen hörna i akvariet? Skulle det räcka?
            2. Har ett innerfilter som blåser bubblor, fult och onödigt högljudt. Detta filter klarar 450 l/h, känns som att det är lite overkill för ett 40 l akvarium? [)]
            3. Har ett Fluval innerfilter som inte blåser bubblor, skulle tippa på att det har ungefär samma kapacitet som ovanstående filter. Problemet är bara att jag inte har hittat detta filter än []

            Så, vad tycker ni? Vanligt luftpumpsfilter + syresten eller ett, förmodligen "något" överdimensionerat innerfilter?

            Kommentar

            • matt.is
              Användare
              • september 2003
              • 386

              #7
              Vanliga fjärilsciklider tycker om att simma en del och är rätt känsliga för dåligt vatten. Om jag vore du skulle jag istället ha satsat på en hona och hane av Apistogramma Cacatouides eller Apistogramma Borelli, varav den senare är en mycket lugn art och båda arterna är relativt lättlekta.



              Apistogrammor vil ha ganska lugnt vatten och då borde en alternativ 1 passa bra - den tar ju inte heller lika stor plats.

              Kommentar

              • Johan1
                Användare
                • maj 2002
                • 390

                #8
                Dvärg ciklider behöver överlag ett bra vatten. Så att placera dem i 40 liter låter det inte som lite utrymme? Fast storleken på tanken är ju inte allt. Utan byter du mycket vatten så borde det ju fungera. Hmmm.
                https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                Kommentar

                • Beffe

                  #9
                  Har nu lite nya frågor
                  Har idag slängt ut grusen jag hade innan, köpte blästringssand på Biltema och hällde i sådan istället. Kom då på en sak, kan växter växa i ren sand?
                  Funderar även på att köpa ett litet stim med tetror direkt, i samband med köpet utav den övriga fisken, men vilka tetror? Karet är ju bara på 40 l och med endast en luftpump som cirkulation + förmodligen endast 2-3 växter (däremot en stor rot, ställd på högkant).
                  Jo just det, började fundera på Kakaduaciklid, men efter att ha letat i stans akvarieaffärer så kan jag konstatera att ingen har sådana. Så det får bli Fjärilar istället. Hoppas allt går bra nu bara

                  Kommentar

                  • Tobbe_B
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 299

                    #10
                    kanske strunta i tetrorna o kör på 6 st pansarmalar o 1+2 kakaduor eller regnbågar.
                    Msn:t__skate@hotmail.com
                    Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                    Skateboard is not a crime.
                    f.d cool men bytt användarnamn

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 1403

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Johan1

                      Dvärg ciklider behöver överlag ett bra vatten. Så att placera dem i 40 liter låter det inte som lite utrymme? Fast storleken på tanken är ju inte allt. Utan byter du mycket vatten så borde det ju fungera. Hmmm.
                      Ja,ha, Johan.. Du är expert på dvärgciklider också ?
                      Jag har ,för min del, lyckats odla -vissa- omkr. 20-30 olika dvärgciklids arter i 30-40L akv. genom åren....
                      Hälsn. -Mr.Fish-

                      Kommentar

                      • Beffe

                        #12
                        Tack för alla svar!
                        Det blev till slut två st Kakaduaciklider + 3 pansarmalar
                        Fick idag Kakaduacikliderna att äta sina svin-dyra pellets, hade nog strypt de om de inte hade gjort det
                        Hade jag bara haft ett ställe att lägga upp en bild på, så kunde ni fått en bild på detta lilla skrivbordsakvarie.
                        Tack!

                        Kommentar

                        • Tobbe_B
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 299

                          #13
                          skaffa www.zoonen.com där kan du ha en egen sida o lägga upp bilder gratis på dina djur
                          va fö sorts pansarmalar vart de?
                          Msn:t__skate@hotmail.com
                          Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                          Skateboard is not a crime.
                          f.d cool men bytt användarnamn

                          Kommentar

                          Arbetssätt...