Vikten av oxhjärta som foder till ungdiscus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gep
    Användare
    • juni 2002
    • 23

    #16
    Trikiner men nu har väl diskutionen spårat ur helt!
    Jag vet inte om fläskkött är bra eller dålig fiskmat men trikiner i köttet kan ni nog glömma! Skulle det vara fallet att det upptäktes ett enda fall i sverige men någon smittad mäniska skulle det stå på första sidan på alla dagstidningar! Jag jagar ganska mycket vildsvin och samtliga testas och hitills har ingen visat sig bära denna fruktansvärda parasit! Tur är det för den ger upphov till livlång muskelsmärta och ett liv i mesär!

    Simma lungt!


    Guran
    Guran

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • september 2002
      • 43

      #17
      Helt rätt Guran. ALLA grisar som slaktas på slakterier i Sverige kontrolleras på förekomst av trikiner, så därför är det uteslutet att man kan få den åkomman på det sättet. Enda sättet är ju svartslakt som inte kontrolleras.

      Kommentar

      • petrol
        Användare
        • juli 2002
        • 167

        #18
        Ok, Gep och nils42.
        Så ni menar att man skulle kunna äta rått fläskkött.
        Jag blir konfunderad.. I samtliga matböcker framhävs vikten av väl genomstekt fläskkött. Men det kan vara gamla uppgifter...

        Mvh Petter

        Mvh
        Petter
        Nu med ett 3 meters revakvarium

        Kommentar

        • Gep
          Användare
          • juni 2002
          • 23

          #19
          Jo det är sant att det står att man skall genomsteka/koka allt fläskkött i gamla kokböker.
          I bibeln står det att fläskkött är orent!
          Sanningen är nog den att grisar och mäniskor på många sätt är lika varandra vad gäller bakterieflora och tarm/matsmältnings organ!

          Där av smittrisken. Dessutom är dom allätare vilket gör att dom lättare utsätts för t.e.x Trikiner då dom i det vilda äter även kadaver. 15% av Sveriges rävar bär trikiner och en trafikdöd rävunge blir lätt mat åt ett förbipasserande vildsvin! Nötboskap däremot har en vom och äter endast vegetabilisk föda och har därför svårare att bli smittade. Så jag lovar er alla där ute att ät ni griskött med gott samvete ni kommer inte att bli sjukare av det är annan mat!



          Guran
          Guran

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • september 2002
            • 43

            #20
            Visst kan man äta rått griskött ur trikinsynpunkt om man nu gillar det.Men då måste köttet ju komma från ett slakteri som har kontrollerat det.

            Kommentar

            • maja

              #21
              Ola var lite inne på kärnan i det här ämnet. Ska fiskar bli matad med däggdjursfett? Enligt de nya rönen så kan inte fiskar bryta ner däggdjursfett för att de innehåller andra beståndsdelar än diverse vattenlevande djur. Det är ju ganska logiskt som ni påpekade så hittar discusar oxhjärta i vilt tillstånd? Och andra sidan har vi matat discusar med oxhjärta ganska länge nu och det har ju fungerat bra. Vad jag vet iaf.
              Jag pratade med en uppfödare för ett tag sedan, han rekommenderade ett eget foder innehållande banan och främst vitlök (för immunförsvaret) i samband med oxhjärta, vad tror ni om det?

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • september 2002
                • 43

                #22
                Ja du Maja. Det som inte vitlök har rekommenderats till genom åren är nog lätträknat. Senast jag kom i kontakt med vad vitlök är bra för var att ge det till hundarna så att de inte skulle bli fästingbitna.Därmed inte sagt att det inte skulle vara bra till diskusarna. Själv har jag inte använt det. Har någon annan?

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 804

                  #23
                  Hej . Använder vitlök i mitt fodersen ett antal år med bra resultat,och till nils42 så skall du få ett bra recept på fästingmedel till din hund 1l.vatten ,3msk.torkad timjan.koka i ca. 10 min. sila ifrån timjan och låt svalna , tillsätt 1 msk. citron ,spreja på hunden före din tur i skogen . MVH Mats

                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • september 2002
                    • 43

                    #24
                    Tack för rådet för hundarna men tyvärr fungerar inte detta eller någon av de andra naturmedlen heller. Jag har provat men med dåligt resultat. Det enda som biter är faktiskt det som veterinär skriver ut.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...