Skillnad mellan trimac-hybrid och Flowerhorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • februari 2004
    • 2447

    Skillnad mellan trimac-hybrid och Flowerhorn

    Vad är eran uppfattning om vad skillnaden mellan en trimac-korsning och en flowerhorn är?

    Min är:

    Trimac-hybrid = en Trimac som ej är "ren", dvs den är korsad med lite andra arter.


    Flowerhorn = En korsad trimac som vuxit upp och blivit väldigt kraftig å ståtlig, med ett speciellt utseende, starka färger, långa långa fenor. (behöver ej ha alla egenskaper)
    Me andra ord: en korsad trimac som "blir" / "byter namn" till Flowerhorn om den blir så speciell eller va man ska säga.
    Och om ett flowerhorn par får yngel, så blir inte ynglena direkt flowerhorns, utan bara de som växer till sig å blir stora galna bestar =)

    Fina exemplar: http://www.flowerhornaquarium.com/Poster3.jpg

    Aja, eran tur att skriva er uppfattning.
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Daniel Odell snackade om detta en gång, om jag kommer ihåg rätt så var Flowerhorns korsningar mellan trimacs och diverse andra arter som pågått under flera generationer där man noggrannt hade valt avelsdjur för att slutprodukten skulle se ut på ett visst sätt då allt var klart.

    Trimac-hybrider är vad jag har förståt avkomman från en trimac och andra arter som korsats utan någon direkt plan hur fisken ska se ut, vissa blir riktigt fina men de är fortfarande inte flowerhorns då det inte är de respekterade flowerhorn-odlarna som ligger bakom utan bara någon "hemmafixare".

    I USA verkar däremot allt som inte ser ut som en ren art gå under namnet flowerhorn.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av FI

      Daniel Odell snackade om detta en gång, om jag kommer ihåg rätt så var Flowerhorns korsningar mellan trimacs och diverse andra arter som pågått under flera generationer där man noggrannt hade valt avelsdjur för att slutprodukten skulle se ut på ett visst sätt då allt var klart.

      Trimac-hybrider är vad jag har förståt avkomman från en trimac och andra arter som korsats utan någon direkt plan hur fisken ska se ut, vissa blir riktigt fina men de är fortfarande inte flowerhorns då det inte är de respekterade flowerhorn-odlarna som ligger bakom utan bara någon "hemmafixare".

      I USA verkar däremot allt som inte ser ut som en ren art gå under namnet flowerhorn.
      Ja så har jag också uppfattat det, och om jag inte minns fel så säljer de stora renomerade flowerhornodlarna bara hanar.

      Anders L

      Kommentar

      • mrgreed
        Användare
        • juli 2002
        • 494

        #4
        Flowerhorns odlarna släpper aldrig ifrån sig några honor utan bara hanar.
        Så en hybrid är vad jag förstått det en produkt av en Flowerhorn hane som lekt med andra arter typ Citrinellum/Labiatum och vad det nu kan vara...

        //Danne

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av mrgreed

          Flowerhorns odlarna släpper aldrig ifrån sig några honor utan bara hanar.
          Så en hybrid är vad jag förstått det en produkt av en Flowerhorn hane som lekt med andra arter typ Citrinellum/Labiatum och vad det nu kan vara...

          //Danne
          Japp, så är det nog.
          Sen finns det kanske linjeavlade där vissa färger å möster förstärkts?
          Anders L

          Kommentar

          Arbetssätt...