500l eller 540l??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #16
    540 är bra om man vill husera stora ciklider men de ska helst inte vara revirhävdande. Uaru, chokladciklider, en eller annan Vieja funkar ju, de blir stora och tål att se en annan fisk utan att bli massmördare. Generellt ser jag ingen skillnad i problematiken vad gäller exempelvis elaka centraler, en halv meter + i det läget är sällan avgörande för att det ska funka. Man måste fortfarande hitta individer som tål varann och man får prova sig fram, det är jag säker på många CA fantaster här på forumet skriver under på.

    Allvarligt så är ju huttis påstående lite för att provocera, men som jag sagt i en annan tråd, ska man börja hårddra saker till sin spets i denna hobby så duger faktiskt bara ett 540 som förfilter.

    En 600 l , 200*60+50 ser jag som det perfekta karet för ciklider om man skall vara generell.

    Mvh Jari

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • november 2004
      • 572

      #17
      provocera?,liten åsikt bara,ok till till ett begränsat urval kan jag sträcka mig till,sen kan jag tänka mig att byta ut värdelöst till mindre bra[]

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #18
        Jag skulle kunna räkna upp fler än 1000 arter av ciklider som passar utmärkt i ett 540... Om det är ett begränsat urval eller inte är en definitionsfråga.

        Menmen, visst är det ett lite lustigt mått och jag måste säga att om jag hade fått göra om, hade jag gärna bytt ut mina 2st 540 mot 500 kar.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #19
          Jag tycker precis allting funkar i mitt 375-liters, inte för alltid givetvis men så länge jag orkar ha dem kvar, och så länge man håller fiskarna parvis. Ett 540 liters är i princip samma kar men man slipper problem med vattenkvaliteten om man har några riktiga grisar i karet. Ett 500 liters med måtten enligt ovan skulle vara bättre men man skulle fortfarande inte kunna slänga i nån fler ciklid av den typen jag gillar så jag hade gått upp till ett 1200-liters direkt om jag nu tänkte ha kvar fiskarna ett lite längre tag.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • november 2004
            • 572

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

            Jag skulle kunna räkna upp fler än 1000 arter av ciklider som passar utmärkt i ett 540... Om det är ett begränsat urval eller inte är en definitionsfråga.

            Menmen, visst är det ett lite lustigt mått och jag måste säga att om jag hade fått göra om, hade jag gärna bytt ut mina 2st 540 mot 500 kar.
            Visst kan man ha nästan alla arter av ciklider i ett 540,150*60*60,men om vi åter går till de lite större c/a(var det inte de det handlade om?) så blir det svårt att ha mer en ett par eller singel fisk=värdelöst,eller inge kul alls,sen ett ordinärt 375 elllr ett ordinärt 540 går på ett ut förutom vattenkvaliten som f1 nämnerdå kanske Det är ytan som betyder allt här för trivseln ,inte vatten volymen om man sköter der korekkt,finns det kar i 500 klassen med yta så ska man inte välja 150*60*60...tycker många blandar ihop yta o volym som sak samma vilket inte fisken uppskattar

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • april 2003
              • 1888

              #21
              Jag anser att det finns över huvud taget inget generellt som gäller när det gäller de större CA cikliderna. Oavset storlek på akvariet, ska man ha mer än ett par, så måste man prova sig fram och trixa och ha tålamod och kanske man hittar några individer som i längden klarar att gå ihop. Jag tycker allt under 2,5 meter faller ungefär under samma grepp. De är för små, men det kan gå om de kriterier jag spånat i uppfylls. Jag vill inte ha sagt att CA ciklider är oattraktiva eller inte hör hemma i akvarier, tvärtom de är de mest fantastiska cikliderna i kategorin! Jag ser det som att skall man diskutera de stora CA ciklidernas väl o ve så har det oftast inget med 1.5 eller 2.5 meter att göra, utan att om man lägger ner jobb på det och är beredd att byta fisk och trixa sig fram så kan man hitta konstellationer som fungerar och det har då inte med måttet att göra.

              Det är generaliseringen, det vill säga " mollys och svärdbärare i ett 540" som inte låter riktigt seriöst. Om den nämnda teorin skall gälla då är ju CA diskussionen redan nedlagd, de hör helt enkelt inte hemma i akvarier.

              Men allt detta förändrar inte det faktum att ett längre kar naturligtvis ger bättre förutsättningar när det gäller revirhävdande ciklider.
              Mitt nästa kar blir inte en 540, snarare en 600 just därför.

              Kontentan av allt mitt svammel blir: så länge vi inte pratar riktigt stora baljor, så är måttet på karet bara en faktor av många för att nå framgång med större CA ciklider.



              Mvh Jari

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #22
                Mitt 2 meters (900 L) är hur somhelst för litet för två stora exeptionellt argsinta hannar (trimac/Midas)... undrar om 3 meter skulle funka ens?
                Men självklar är 2 meter att föredra framför 1,5! Skall nog byta bort mitt 400 mot ett 600 vid tillfälle. Två meter känns som standard CA.
                Men ibland måste man kompromissa, lät tex tillverka ett 110*55*55 för att passa en ledig vägg... funkar ju galant till chokladciklid/scalar, men är ju knappast det optimala CA-karet. Simmar några Tomosichla Tubor där och växer till sig .
                Anders L

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • november 2004
                  • 572

                  #23
                  I mitt dryga 580 liters kan jag ha ett par ganska stora crenicichla,ett par jaguarer samt en citrunellum,samt div malar.
                  I mitt dryga 900liters kan jag inte ha ovannämda kombination.....Vad kan detta bero på

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • april 2003
                    • 1888

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av hutti

                    I mitt dryga 580 liters kan jag ha ett par ganska stora crenicichla,ett par jaguarer samt en citrunellum,samt div malar.
                    I mitt dryga 900liters kan jag inte ha ovannämda kombination.....Vad kan detta bero på
                    Att deras naturliga drag får för stort spelrum i det större karet.


                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • november 2004
                      • 572

                      #25
                      citat:Ursprungligen skickat av jarinen

                      citat:Ursprungligen skickat av hutti

                      I mitt dryga 580 liters kan jag ha ett par ganska stora crenicichla,ett par jaguarer samt en citrunellum,samt div malar.
                      I mitt dryga 900liters kan jag inte ha ovannämda kombination.....Vad kan detta bero på
                      Att deras naturliga drag får för stort spelrum i det större karet.


                      Mvh Jari

                      Du menar alltså att stor vattenvolym gör att de naturliga dragen framställs mer?Ok,Jag tror att den större ytan i den mindre vattenvolymen avgör...tror!? förresten är jag helt säker.

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • april 2003
                        • 1888

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av hutti

                        citat:Ursprungligen skickat av jarinen

                        citat:Ursprungligen skickat av hutti

                        I mitt dryga 580 liters kan jag ha ett par ganska stora crenicichla,ett par jaguarer samt en citrunellum,samt div malar.
                        I mitt dryga 900liters kan jag inte ha ovannämda kombination.....Vad kan detta bero på
                        Att deras naturliga drag får för stort spelrum i det större karet.




                        Mvh Jari

                        Du menar alltså att stor vattenvolym gör att de naturliga dragen framställs mer?Ok,Jag tror att den större ytan i den mindre vattenvolymen avgör...tror!? förresten är jag helt säker.
                        [:0] 900 an måste ha riktigt knasiga mått, förutsatte att den har mera bottenyta än 580n .

                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • november 2004
                          • 572

                          #27
                          tja,den mindre volymen är tre meter långt,den större 2meter långt.i kvadratmeter skiljer det sig inte nämnvärt men på höjden/ längden.De flesta c/a verkar trivas bäst i den undre tredjedelen(förutom vid matning då)ellr vad säger du?

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            Användare
                            • november 2004
                            • 572

                            #28
                            Tycker inte man ska stirra sig blind på literantal,finns än hel del fräcka lösningar....sen så kan det ju skilja sig mycket i identiska kar med vattenvolym också,stora rötter mycket sten/sand osv så helt givet är ju inte allt

                            Kommentar

                            • jarinen
                              Användare
                              • april 2003
                              • 1888

                              #29
                              citat:Ursprungligen skickat av hutti

                              tja,den mindre volymen är tre meter långt,den större 2meter långt.i kvadratmeter skiljer det sig inte nämnvärt men på höjden/ längden.De flesta c/a verkar trivas bäst i den undre tredjedelen(förutom vid matning då)ellr vad säger du?
                              Joo, längd är ju bra men nog bör det vara minst 60 cm på djupet(främre till bakre ruta) till större CA, hur är det med den saken om 580 karet är 3 meter?

                              Mvh Jari

                              Kommentar

                              • imported_n/a
                                Användare
                                • november 2004
                                • 572

                                #30
                                45cm,men det verkar inte vara avgörande,har ju provat.Har också gått på literantal förut med det har jag slutat med(menar inte att du gör det)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...